Contact EN

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Boekenweek 2022: de leestips van onze Otters

11 april 2022 Leestijd: 4 minuten

De Boekenweek is weer aangebroken van zaterdag 9 tot en met maandag 18 april. Heb jij al een mooi boek gescoord of geleend? Of wil je nog wat inspiratie opdoen voor meer vakkennis over interne communicatie, veranderkunde en organisatiecultuur? Lees dan verder – een aantal Otters hebben wat mooie titels voor je op een rij gezet. Leestips over samenwerken in hybride tijden, bouwen aan een sterke organisatievibe en inclusieve werkvloer, of hoe je je eigen creativiteit en sterke punten stimuleert.

Tip #1: De onbevreesde organisatie van Amy Edmondson

“De hersenwetenschap heeft ruimschoots aangetoond dat angst een belemmerende werking heeft op leren en samenwerken.”

Michael: “Dit boek uit 2019 is nu superactueel. Je hebt psychologische veiligheid nodig om als team zeer goed te presteren. Dat geldt in het algemeen, maar wordt nog belangrijker bij teams die hybride of puur virtueel samenwerken en geldt ook sterk bij diverse teams: ‘Omdat de diverse perspectieven dan meer kans krijgen om gehoord te worden’. Psychologische veiligheid is een klimaat waarin mensen zich op hun gemak voelen als ze zich uiten en zichzelf zijn. Het boek van Edmondson is een bronboek met veel wetenschappelijke onderbouwing en mooie voorbeelden over het nuttige effect van psychologische veiligheid: Beloon medewerkers die falen, zoals bij Google X innovatielab. Stimuleer radicale waarheid en transparantie zoals bij investeringsbedrijf Bridgewater. Communicatie is de sleutel voor succes. Leidinggevenden die aandachtig luisteren. Overleg dat de ruimte biedt aan alle deelnemers om zich uit te spreken. Ik pas deze inzichten graag toe.

Tip #2: Big Magic van Elizabeth Gilbert

“Try to present yourself to your creativity as if you are sexy, as if you are somebody worth spending time with.”

Roosmarijn: “Wat een fijn gevoel als een boek direct je aandacht vasthoudt. Big Magic is zo’n boek. Heerlijke schrijfstijl waar ik vrolijk van word. Het gaat over inspiratie en creativiteit. Elizabeth Gilbert  (bekend van Eat Pray Love) gelooft dat ideeën, net als virussen en bacteriën, rondwaren op zoek naar iemand die er ontvankelijk voor is. De meeste mensen zeggen nee en soms krijgt het idee een partner. Wetenschappelijk niet onderbouwd, maar brengt wel een interessante en leuke invalshoek. Een grote vijand van creativiteit is perfectie.  Niet alles hoeft wereldschokkend goed te zijn. Dat vergeet ik zelf ook nog wel eens. Soms moet je iets gewoon afmaken en dan is er ruimte voor iets nieuws. Done is better than good.”

Tip #3: Inclusieve communicatie van Hanan Challouki

Inclusieve communicatie is een benadering van communicatie die zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken en te betrekken, waarbij toegankelijkheid, herkenning en begrip worden nagestreefd en waarvan het resultaat leidt tot positieve communicatie, vrij van stereotypen.’ Hanan Challouki Inclusieve communicatie is actief, niet passief.”

Huib: “De maatschappij is divers, waarom de communicatie in organisaties dan niet? Een inclusieve werkomgeving is een plek waar alle werknemers gelijkwaardig behandeld worden en evenveel recht hebben op kansen, informatie en succes. Een diverse organisatie zorgt voor meer verschillende ideeën en perspectieven. Een inclusieve werkomgeving zorgt ervoor dat mensen deze ideeën ook durven te delen. Een organisatie met een inclusieve werkcultuur is er eentje waar mensen graag werken, omdat ze zich er goed bij voelen en daarom langer blijven. Hanan beschrijft toegankelijk hoe je de communicatie van een organisatie inclusiever kan maken. Natuurlijk bestaat de kans op fouten, maar laat dat je niet weerhouden om de eerste stappen te zetten.”

Tip #4: Organisatievibe van Arjen Banach

“Stel medewerkers minimaal een keer per jaar de vraag: waarom werk je hier eigenlijk nog?”

Lisa: “De wereld is constant in verandering. Hoe zorg je voor een succesvolle organisatie die hierin meebeweegt? Volgens Banach ligt succes van organisaties aan menselijke prestaties. En energie is de brandstof van die menselijke prestaties. Banach neemt je mee in hoe je zorgt voor de juiste energie. Energie is er namelijk altijd. Teams zitten hoog of laag in hun energie. Er hangt een positieve of negatieve vibe in de vergadering. Met zes elementen van een organisatiecultuur stimuleer je juiste energie. Hij laat je aan de slag gaan met betekenisvol werk, het aanjagen van autonomie en transparantie, en vertelt de successen van dienend leiderschap. Tot slot verstevig je je organisatiecultuur met goede rituelen en het investeren in psychologische veiligheid. Het boek is fijn geschreven, met praktische voorbeelden en concrete handvatten om direct mee aan de slag te gaan! ” Lees hier meer.

Tip #5: Ontdek je sterke punten 2.0 van Tom Rath

“Waarom kijken naar je tekortkomingen als je sterker kunt maken wat je al goed doet?”

Krista: “Als je ergens goed in bent, dan vind je het leuk om dat talent in te zetten. Je krijgt er energie van. Vaak is iets wat je kan vanzelfsprekend voor jou. Je hebt niet eens in de gaten dat dit een talent is. Of je weet het wel, maar legt veel meer de focus op wat niet goed gaat en beter kan. Zonde eigenlijk! Waarom kijken naar je tekortkomingen als je sterker kunt maken wat je al goed doet? Dit boek van Tom Rath geeft – de titel zegt het al – inzicht in wat jouw sterke punten zijn. Op de laatste bladzijde staat een unieke code waarmee je inlogt op een site van onderzoeksbureau Gallup om een test te maken. Na een half uur krijg je een overzicht van je vijf sterkste thema’s. Vervolgens lees je in het boek meer over dat thema met tips om je verder te ontwikkelen en hoe je je talenten kunt gebruiken. Een mooie manier om jezelf beter te leren kennen en je talenten in te zetten voor persoonlijk en zakelijk succes.” Lees hier meer.