Boetseer je eigen functie; job crafting

Deel 7 uit de serie ‘Vernieuw de communicatieafdeling in 7 stappen”

De reeks blogs over de communicatie-afdeling van de toekomst komt met deze blog ten einde. Zie figuur 1 voor het overzicht van de zeven stappen. In deze laatste een belangrijke tip om het waar te maken. Vaak heb je als afdeling op enig moment het vuur en enthousiasme om de revolutie te starten. Nieuw beleid. Zaken echt anders oppakken. Je hebt net een communicatiecongres bezocht en weet zeker: vanaf nu ga ik het anders doen. De praktijk blijkt meestal weerbarstig en na een tijdje verdwijnt het vuur weer. Mijn tip: richt je op kleine stappen die je wél kunt zetten.

De gemiddelde communicatieafdeling heeft niet de mogelijkheid om in een keer het roer volledig om te gooien. Simpelweg omdat er te veel taken op het bord liggen en gewoon gebeuren moeten. De verwachting van jouw opdrachtgevers komt niet altijd overeen met de manier waarop jij je rol wilt invullen. Je zit klem in een rol die je stap voor stap opnieuw moet invullen.

Job Crafting

Ik heb daarvoor, geïnspireerd door Mark van Vuuren en zijn boek Mooi Werk, een workshop ontwikkeld waarin je door job crafting, het boetseren of bijstellen van jouw rol, haalbare keuzes kunt maken. De opzet van deze workshop van een dag is dat je eerst met elkaar formuleert waar ons werk tegenwoordig om gaat. Op basis van de bespreking van trends en ontwikkelingen in het communicatievak en de eigen ambities weet de groep weer waar ze staat. Volgende stap is het inventariseren van huidige taken. Wat doe je dagdagelijks. Wat zijn de tijdslurpers. Wat is de top 10? Dat inzicht alleen is al een mooie realiteitscheck voor wat jouw ‘speelruimte’ is. Beperkt, zo voelen de meeste communicatieprofessionals dat.

Punten scoren

Dan komt het gezamenlijk boetseren van de functie. We doorlopen daarvoor een levensecht job crafting spelbord. Je krijgt daarin prikkelende vragen en uitdagingen over de top 10 taken. Hoe relevant is die taak nu echt voor klant, organisatie, jouw eigen ontwikkeling? Welke taken hebben vanuit die verschillende groepen de voorkeur. Welke boeien minder? Op basis van de vragen helpt de groep met het vinden van oplossingen voor het uiteindelijke boetseren. Spelers krijgen punten voor hun bijdrage aan de boetseervragen van de andere spelers. Welke taak mag minder aandacht. Hoe zorg je dat collega’s zélf met deze taak uit de voeten kunnen. Hoe zorg je dat het minder tijd vreet? De uitkomst is een plan van aanpak om jouw bord weer wat leger en jouw functie relevanter te maken.

Job crafting is iets wat je zelf als afdeling kunt doen. Zo kun je stap voor stap je functie als afdeling herijken. Als je er echt voor wilt gaan, helpen we je graag de workshop job crafting voor jouw communicatieafdeling te organiseren.

Michael Meyer

Lees ook de eerste 6 blogs:

1: Creëer de fit

2: Claim de inhoud

3: Wees accountable

4: Verbeter de communicatiekracht

5: Lever excellente diensten

6: Werk Agile