Contact

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Communicatiemorfose – mijn digitale transformatie

24 oktober 2017

Hoe communicatietechnologie ons leven verandert

Ons communicatielandschap is de afgelopen jaren onvoorstelbaar veranderd. Nieuwe communicatietechnologieën hebben tot een ware wat ik noem ‘communicatiemorfose’ geleid: een metamorfose van onze manier van communiceren.

In dit blog neem ik je mee in mijn persoonlijke digitale transformatie. Ik ben heel benieuwd of je herkent wat ik schrijf en hoe jij deze ontwikkelingen beleeft.

Communicatietechnologie vanaf de jaren ‘90

Het was een natte, herfstachtige avond, ergens midden jaren negentig. Ik woonde in het Renswoudehuis, een Haags internaat voor tieners waarvan de ouders in het buitenland woonden. We werden alle 60 naar de eetzaal geroepen voor een verrassing. De tafels waren aan de kant geschoven, stoelen opgesteld als bij een huwelijk, bosjes kabels lagen over de grond en in het midden, op een podium, stond een geïmproviseerd katheder met daarop een beeldscherm (zo’n grijze vierkante kast). Ik zag de vader van één van mijn huisgenoten op het scherm, ergens in een warm land, palmbomen op de achtergrond. Hij begon te praten en enkelen van ons mochten (één voor één) terugpraten via een microfoon. Het bleek een live videoverbinding…..een wonder. En dat zomaar vanuit huis!

In no time veranderde onze manier van communiceren en leven. Het faxverkeer tussen mij en mijn ouders werd vervangen door e-mail (daarmee veranderde de snelheid, de frequentie en uiteindelijk ook de inhoud van ons contact!). Samen met mijn huisgenoten keek ik stiekem VCD’s (video-compactdisc’s) met kopieën van de laatste films uit het buitenland: we hadden immers warme connecties over de hele wereld. TV-reclames kregen ineens een webadres onder in beeld (ik weet nog dat ik dacht ‘wie heeft er nou internet’).

Ik ontdekte het chatten via ICQ (voor de generaties die dit hebben gemist, lees: I seek you). Mijn buurjongen speelde interactieve schietspellen met ‘vrienden’ van over de hele wereld. En niet veel later gebruikte ik mijn Nokia 3210 om mijn sociale contacten al sms’ent te onderhouden. Ik heb zelfs verkering gekregen met een jongen uit Leiden die ik ontmoette via één van de opvolgers van ICQ… en dat in een tijd dat ‘online daten’ nog lang geen begrip was!

Digitale stagnatie

Hoewel ik zo voortvarend begon, ben ik ergens aan het begin van mijn studententijd tot digitale stagnatie gekomen. Vol verwondering zag ik hoe de wereld van MSN overging in Hyves en later Facebook. Ik stond erbij, keek ernaar en stelde vragen: ‘Blijven mensen elkaar wel live ontmoeten?’, ‘Krijgt men niet te veel vrienden om te onderhouden?’, ‘Wat doet het met de lezer dat vooral gelukkige momenten worden gedeeld?’, ‘Behouden we onze privacy?’, ‘Is er nog tijd om te chillen?’. En de meest confronterende vraag: ‘Wat mis ik?’.

Impact van de communicatiemorfose: mijn digitale stappen

Hoewel ik lang mijn hakken in het zand had, ben ik 6 jaar geleden LinkedIn gaan gebruiken en heb ik nu een jaar of 5 geleden – onder sociale druk van collega’s – een smartphone gekocht zodat ik kon aansluiten in de zakelijke WhatsApp groepjes. Mijn persoonlijke digitale transformatie is écht vorm gaan krijgen toen ik afgelopen april bij Orange Otters ging werken, want als dé interne communicatiespecialist mag je niet achterblijven. Met een bemoedigend duwtje van Roosmarijn – onze digitale en online communicatiespecialist – deel ik mijn (interactieve) documenten nu in de cloud, ben ik actief gebruiker van Facebook Workplace, gebruik ik de Office 365 Planner om onze (gezamenlijke) acties bij te houden, ben ik LinkedIn gaan gebruiken om ook daadwerkelijk zaken te delen én… dit schrijven is alweer mijn tweede blog!

Zelfs privé timmer ik aan de weg en maak ik inmiddels gebruik van Wunderlist voor acties en boodschappen en betaal ik parkeergeld digitaal en on the spot. Impact: minder lijstjes, minder e-mail, minder administratie, meer contact met collega’s (erg handig omdat wij veel op pad zijn!), laagdrempelig feedback geven op elkaars digitale stukken en uiteindelijk simpelweg wat rust in de tent!

Dilemma’s bij digitale transformatie

Ben ik nu “uitgeworsteld”? Nee, kritische vragen heb ik nog steeds. Ik zie de worsteling in organisaties ook. Via sociale media klagende klanten die de hele business op zijn kop krijgen (daar wordt nogal eens sneller op gereageerd dan bellende en schrijvende klanten, om te voorkomen dat de organisatie aan de digitale schandpaal wordt genageld.) Ook worstelen veel medewerkers met het behappen van de overload aan informatie en weten ze niet meer welk communicatieplatform ze waarvoor moeten gebruiken. Daarbij wordt top down communicatie steeds vaker ingehaald door informele sociale netwerken en nieuws dat via buiten ongepland en ongemanaged weer binnenkomt. In de basis een mooie ontwikkeling, maar wel één die vraagt om een nieuwe manier van omgaan met interne communicatiekracht.

De realiteit is dat sociale media en communicatietechnologie een dominante rol (blijven) spelen, privé en op het werk. Het is een kwestie van ervaringen delen, slim kiezen, experimenteren en luisteren naar de wensen van klanten, medewerkers en jezelf, zodat je eruit kan halen wat erin zit. Ook in organisaties brengt dat rust in de tent!

Ik ben heel benieuwd wat voor jou of jouw organisatie het meest is veranderd door de komst van sociale media en moderne communicatietechnologie. Vind me op LinkedIn en stuur me een berichtje.

Vind hier meer informatie over hoe Orange Otters helpt een weg te vinden bij het effectief gebruik van communicatietechnologie. Gerelateerde blogs:

Sociale media voor interne communicatie door Roosmarijn Busch

5 manieren om interne social media in te zetten tijdens verandering door Puck Isfordink

Social intranet nu: voor alle leeftijden, maar echte dialoog blijft achter door Huib Koeleman

Geschreven door: Ingeborg Antheunis