Lees je liever, dan dat je luistert?
Hieronder vind je het transcript. Automatisch gegenereerd, dus niet vlekkeloos.
Welkom bij Adoptie Werkt. Vandaag nemen we afscheid van een IT ritueel, het uitrollen. We kennen het allemaal. Projectplan.
Go live datum, iedereen trainen en klaar. Toch? Vandaag nemen we afscheid van IT plannen die alles regelen behalve betrokkenheid. Roosmarijn weet hoe je mensen écht meeneemt.
Geen standaard uitrol, maar co-creatie die werkt. Want wie luistert in plaats van oplegt, krijgt geen weerstand, maar beweging. Welkom Roosmarijn, dank je wel. Fijn dat je er bent.
Om dan maar meteen met de deur in huis te vallen wat versta jij onder uitrollen bij IT implementaties? Ja, bij het woord uitrollen denk ik eerder aan tapijt dan aan iets met IT. Ik ben achtergrond, zit in communicatie en ik gebruik de term uitrollen eigenlijk nooit. Nee.
Nee. En daar gaan wij vandaag over in gesprek. Want jij zegt eigenlijk het gaat niet om uitrollen, het gaat om luisteren. Ja, dat is wel echt het begin om ergens te komen.
Ja, En wat versta jij dan onder luisteren in het kader van digitale transformatie? Ja, als je het over digitale transformatie hebt, dan gaat het over gedragsverandering. Je hebt techniek en je hebt mensen en samen moet je het anders gaan doen. En hoe gebruiken mensen nu?
Hoe doen mensen nu hun werk zonder techniek of met andere techniek? Dat moet je snappen. Wat beweegt mensen? Hoe starten ze hun dag?
Welke apparaten hebben ze? Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn frustraties? Wat zijn de dingen waar ze blij van worden?
En als je dat begrijpt is het ook veel makkelijker. Nou, niet per se makkelijk overigens. Want de digitale transformatie is helemaal niet makkelijk. En ook gedragsverandering is niet makkelijk.
Maar heb je in ieder geval meer kans van slagen om mensen mee te krijgen en ook de techniek goed te krijgen, passend bij de de leefwereld en werkwereld wereld van de mensen? Ja, nou, daar gaan wij zo dadelijk met elkaar over in gesprek hoe je dat dan aanpakt. Maar misschien kun je ons eerst meenemen in. Wanneer jij wordt aangehaakt en wat jouw rol dan is bij dit soort transities.
Ehm. Ja, dat moet ik even over nadenken. Ja, de de de vraagstukken waar het begint. Kunnen heel verschillend zijn.
Uhm uh, het kan. Nou, we zijn nu bezig bij een grote onderwijsinstelling. En zij gaan over van een bestaand social intranet. En ze hebben een beetje Microsoft.
Ze hebben ServiceNow, ze hebben verschillende platformen, maar ze kiezen ervoor. Ze hebben vijf. Functies benoemd en dat gaan ze. Over de verschillende platformen gaan ze dat beleggen.
Dus de techniek gaat veranderen, systemen gaan veranderen en wij zijn gevraagd om daarbij. De adoptie, de verander communicatie te ondersteunen. Van al die verschillende platformen. Ja, van eigenlijk.
Van de overgang dus. Er is een informatie functie van hoe krijgen mensen nieuws? Hoe kunnen mensen nieuws delen? Er is een interactie functie van hoe kunnen mensen in verbinding staan met elkaar?
De dialoog hebben. En nu was dat meer gecentreerd op één systeem. En deze onderwijsinstelling maakt een beweging naar meerdere systemen, wat je eigenlijk vaker andersom ziet. Maar dat is de situatie.
Dus dat gaat iets betekenen voor mensen. Hoe ze nu nieuws lezen, hoe ze dingen delen, maar ook hoe ze collega’s kunnen vinden in welke systemen. En aan ons is de vraag begeleidt ons dat de adoptie succesvol wordt, dat mensen goed meegenomen worden hierin. Ja dus dat die en die ondersteuning doen jullie dan op communicatief vlak.
Begrijp ik dat goed? Ja, ja, want vooral de communicatie als vakgebied gaat eigenlijk over wat anders is dan verandermanagement en verandermanagement. Dan kijk je naar de hele verandering. Wat ga je voor interventies doen en voor andere Communicatie gaat over de factor van communicatie die dan zorgt.
In die stappen van verandering om het zo succesvol mogelijk te maken. Ja. Dus. Dat gaat over.
Dat begint bij je vraag van wat is eigenlijk de veranderopgave? Waar Waar willen we met zijn allen naartoe? Waar komen we vandaan? Wat is de aanleiding?
Wat is het hogere doel van deze verandering? En ook vooral het wat. Wat gaat er dan precies veranderen? En dat is aan het begin van de verandering nog lang niet altijd even helder.
Dus dat moet je. Gaandeweg moet je dat bijstellen. De communicatieve variant is ook dat je een verhaal moet hebben over die verandering, dat je mensen wil inspireren of ook de aanjagers die de rest weer moeten inspireren. Dat die het juiste verhaal hebben om om de mensen daarin mee te nemen.
Ja, ik, ik hang nu al aan je lippen, want ik denk dan ja, ik ben de de. De mensen die naar deze podcast een podcast serie luisteren en kijken zijn veelal IT organisaties en ik kan me dan zo voorstellen dat zij nu kijken en denken maar we hebben toch gewoon techniek? Waarom is dat zo? Dat klinkt heel, heel veel en ingewikkeld als ik jou zo hoor.
Wat levert het om daar maar meteen mee te starten? Wat levert het organisaties op om zo specifiek op de communicatie te focussen? Ehm, ja. Uiteindelijk wil je de mensen meekrijgen en je bent.
Je bestaat als organisatie ook omdat je een bepaald doel hebt. Je hebt een missie in de wereld. Je maakt hopelijk een positieve maatschappelijke impact. Daar heb je mensen voor nodig, want zonder mensen ben je geen organisatie.
En om mensen lekker in hun werk te laten zitten, is communicatie ontzettend belangrijk. Dat mensen weten waar waarvoor je het doet. Dus het binden en boeien. Ja, maar dat ook in de samenwerking gefaciliteerd is.
Zowel in de techniek, maar ook in hoe communiceren wij met elkaar? Hoe doen we dat met elkaar? Werk informatie van hoe? Hoe weet je wat je moet doen?
Dat zit vaak ook weer in systemen. Daar zijn teamleiders of leidinggevenden ook superbelangrijk. Dus interne communicatie is de superbelangrijke factor. In organisaties, maar ook bij trajecten.
Ja en wat ik? Wat wel wat vaker meemaak is dat vanuit IT leveranciers en ik wil niemand beledigen, dus ik ben heel voorzichtig in in wat ik zeg, gezien het publiek dat luistert. Maar er liggen vaak wat stappenplannen klaar. We gaan hier de wasstraat door.
Ja, en dat snap ik heel goed. En het is ook een soort verdienmodel, want je moet. Je wilt duidelijkheid geven aan de klant. Ja, we gaan van A naar B en dan naar C naar D.
Ja, je hebt ook meestal niet eindeloos de tijd. Dus ja, je hebt een duidelijke fasering. Maar vaak merk ik wel dat het wat minder aansluit, echt op de organisatie. Dus de kunst is om juist die communicatie kan dat gevoel van wat is echt de context van de organisatie?
Waarom? Wat werkt er? Wat is de cultuur van deze organisatie? Cultuur is ook zo’n woord, Maar hoe doen de mensen het hier?
Wat voor gedrag hebben mensen? Wat? Welke woorden worden er gebruikt? En als je daar veel meer aansluiting vindt, dan hoef je niet per se je hele stappenplan Plan overboord te gooien, maar daar kan je in ook in kleine stukjes.
Veel beter. Van de berichten van een uitnodiging voor een trainingssessie of de eerste inspiratiesessie maakt al heel veel uit van hoe je die uitnodiging tekst doet. En dat kan je je standaard format je inbrengen en zo op. Hier heb je het of je kan wat meer aanvoelen van wat werkt er in deze organisatie.
Maar ook nadenken over. En dan laat ik je een vraag stellen welke mensen in deze organisatie moet je betrekken? Dus het stakeholder management, van wie is dat? Dat zit bij communicatie, zit bij het projectteam.
Maar dat is superbelangrijk om te weten waar heb ik de juiste informele, formele leiders op het juiste moment aan tafel. Want dat is. Je zag het al aan mijn puntje van van ik. Ik heb hier een vraag over.
Dat klopt ook, want ik ben dan meteen nieuwsgierig Hoe betrek je dan die eerste gebruikers erbij? Ehm. Ja, ik zit even, want er zijn zoveel, zoveel situaties, zoveel verschillen. Het begint meestal klein.
Je hebt een opdrachtgever, Daar ben je mee in gesprek en dat kan een IT persoon zijn. Wij hebben iets vaker dat we vanuit communicatie binnenkomen, maar we zeggen heel snel we willen iemand van IT erbij, we willen iemand van HR erbij. We willen ook iemand uit de organisatie die de werkvloer gewoon kent. Of vanuit de business die dichtbij de klanten zit of bij de burger.
En een goed startpunt maken met 111 kickoff. Gewoon als projectteam. Dus het begint eigenlijk bij de samenstelling van je projectteam. Dat is stap één.
Dat is Heb je de goede mensen in je projectteam? Check. En dat kan gaandeweg. Soms kom je na je eerste kickoff erachter van nee, dit is eigenlijk een heel belangrijk iemand.
Die wordt steeds genoemd. Hebben we die wel dichtbij genoeg? Ja, maar we starten ook altijd met 111 kickoff start sessie. Definition of done.
We hebben verschillende namen voor die sessie, maar dat je echt stilstaat bij wat is hier aan de hand? Wat speelt hier? Wat willen we bereiken met z’n allen? Wie zijn belangrijke mensen in deze organisatie?
Hoe gaan we met elkaar samenwerken? Allemaal van dat soort vragen. Als projectteam bedoel je? Als projectteam?
Ja, want die wordt vaak overgeslagen, is mijn beleving. Hoe kijk jij daarnaar? Die laatste van. Hoe zorg je samen met het projectteam dat je succesvol samenwerkt?
Zeker. Ja, en dat dat kan. En dat moet je heel expliciet maken en benoemen. En soms lukt dat niet in die eerste sessie, omdat er zoveel anders is.
Maar dan moet je hem echt ook weer terug krijgen. Ja, en ik denk dat als projectteam heb je echt een een voorbeeldfunctie van een nieuwe manier van werken. Dus zo snel mogelijk. Ook als projectteam als er een nieuw systeem is.
Ja, het kan gaan over het werken met MS teams. Het kan een nieuw CRM zijn, het kan een nieuwe digitale werkplek, intranet zijn. Maar dat je wel zo snel mogelijk de nieuwe situatie eigenlijk zelf mag uitproberen. Want dan wordt het ook veel makkelijker om erover te gaan praten en vanuit je eigen ervaring in ieder geval mee te denken.
En is dat dan ook hoe je zo’n projectteam betrekt? Want volgens mij ben jij een groot voorstander van co-creatie in samenwerkingen. Is dat dan ook hoe je meteen daarna verder gaat? Na die kickoff?
We gaan altijd echt de organisatie in, dus met mensen praten. Dus dat doen we vaker nog voordat we echt de kick off hebben. Trouwens, dat je eerst even een beetje voelt van nou, je kan iemand van communicatie gesproken hebben, maar ook van IT iemand. Ja, liefst ook een directeur.
Of in het management dat je weet van ja, hoe belangrijk wordt dit project ook gevonden? Want dat is een ander risico. Als je een niet het draagvlak hebt in het hoger management bij directie, dan kan je ook heel erg ergens tegenaan lopen of juist andersom. Het helpt zo erg als je die wel hebt, want dan kan je ook op een positieve manier daar gebruik van maken.
Maar jouw vraag was en en en wat ga je dan doen? Naar die kick off? Ja. Ja, je moet die werkafspraken met het projectteam in ieder geval maken, zodat je frequent elkaar spreekt.
Maar we gaan altijd de organisatie in. En het liefst ook in combinatie met het projectteam. Dus niet dat wij alleen maar met mensen praten. Maar dat je in ieder geval hebt dat een aantal mensen van projectteam ook bij interviews zijn.
We zijn een groot voorstel aan het maken van persona’s. Zeker als het over over technologie gaat, maar ook überhaupt voor interne communicatie. We maken medewerkers, persona’s. Ja, kun je daar iets over vertellen?
Voor degene die kijkt en denkt wat is een persona? Ja, nou zeker. Maar voor je het weet praat ik de hele tijd vol. Dus ik probeer hem kort te houden.
Persona’s zijn geen echte mens. Het zijn fictieve mensen, een soort archetypes. En je kijkt naar je hele organisatie. En wat je wil is dat je maximaal zes persona’s krijgt die je waar je gevoel bij krijgt.
Dat is een belangrijk iets. Je kijkt je je. Je baseert ze op data, dus je kijkt naar medewerkers vanuit HR, de medewerkers, statistieken, Hoe oud zijn mensen? Leeftijd zegt niet alles, maar hoe lang zijn mensen in dienst?
Want wat zijn achtergronden van mensen? Welke apparaten gebruiken ze? Vanuit interne communicatie of vanuit verandering ook. Hoe staan ze in de verandering?
Dat zijn fijne elementen om mee te nemen. En dat, dat zet je op een A4 Of je. We hebben ook wel eens echt mooie borden gemaakt die je mee kan nemen aan tafel. Want het doel ervan is dat je je kan verplaatsen in de belevingswereld van de persona’s.
En misschien is een mooi voorbeeld. We hebben net een mooi project afgerond. Bij een woningcorporatie hebben we persona’s gemaakt en de servicemonteurs is een hele ander soort doelgroep dan degene die op kantoor zitten. En eerder een beetje een vergeten doelgroep omdat ze.
Nou, de groep is niet heel groot, maar hun werk is heel anders. Die zitten echt superbelangrijk bij de bij de huurders. Doen ze allemaal hele goede dingen. Ze horen heel erg veel, maar voelen zich niet per se heel erg betrokken direct bij die woningcorporatie.
Omdat de communicatie. Ze komen er niet elke dag. Ze komen er niet. Ze hebben hun eigen werk natuurlijk.
Ze zitten onderweg. Die bellen vooral heel veel met elkaar. WhatsApp is dan een ding. En het nieuws.
Het eerdere internet was niet eens bereikbaar, op mobiel bijvoorbeeld. Dus ja, daar zijn we in ieder geval mee in gesprek gegaan. En daar wordt nu, als je de de het team communicatie als ze een bericht of niet alleen team Ducati, ook HR heeft nu aan de. Want die persona’s hangen om eigenlijk even een check te doen van wat ik hier nu ga communiceren.
Sluit dit eigenlijk wel aan bij de mensen die hier allemaal werken? Ja, bij hun behoeften en hun manier van de informatie tot zich nemen denk ik. Ja, ja. En dan kan je er soms voor kiezen om om iets heel specifieks apart voor een groep te doen.
Maar het kan ook hetzelfde bericht zijn waar je wel even rekening houdt met dat die groep misschien net even een ander perspectief heeft. Ja, want wat levert dat dan zo’n organisatie op om dan zo via zo’n persona bril te kijken? Begrip en en betere. Eh ja, dat is een hele belangrijke betere aansluiting op je doelgroep.
Ja. Persona’s komen uit de marketing hè? Een heel lang verhaal, maar. Uiteindelijk wil je ook je techniek laten aansluiten op wat de mensen willen.
Je wil je communicatie laten aansluiten. En wat levert het je op? Blijere mensen. Mensen die productiever zijn.
Betrokken mensen? Ja, Betrokken mensen. Ja, mooi. Nou zie je toch veel in in IT projecten dat projectplannen worden opgesteld.
Daar zit vast een communicatie component in. Dus stel je hebt dat communicatie moment toch opgenomen? Wat maakt het dan toch anders of die communicatie van top down wordt uitgevoerd? Of zoals wat jij zegt dat je dat met persona’s invult.
Ehm, ik heb helemaal niks tegen projectplannen. Ik hou erg van structuur, ook in projecten. En het geeft, het geeft ook richting. Ja.
Je zegt enerzijds communicatiemomenten, moment. Die zijn er, Maar ik denk dat het ook een begrip moet zijn dat communicatie op heel veel plekken al plaatsvindt. Ja. Er is sowieso communicatie, zeg jij?
Ja en en Iedereen. Wat wordt er dan verteld? Ja en en hoe en en wie, tegen wie en op welke toon en welke beelden voor worden gebruikt? Ja.
In plaats van heb je het al gehoord, we gaan weer zo. Ja, nou ja, dat kan, maar. Oké, dus jij zegt het voorbeeld van Top down? Ja, dat, dat klinkt al heel erg sturend.
En zenden. Dus je hebt het. De dialoog heb je eigenlijk niet. Je hebt niet het luisterend oor van hoe sluit ik eigenlijk aan?
Ja. En wat ik een uhm. Wat ik ook belangrijk vind om te zeggen het is niet zo. Communicatie is niet van de afdeling communicatie, want het is van iedereen.
En idealiter wil je het projectteam wat ook echt in de de core van de systemen zit en de de ook communiceert over de verandering die de Nadenkt over de nieuwe taxonomie van het nieuwe systeem. Daar hoeven we als communicatie echt niet over iedere uitnodiging na te denken. Maar het helpt wel als je met elkaar nagedacht hebt over hoe willen we dat met elkaar doen? En wat beweegt mensen?
We zijn. Los van persona’s werken we ook met de verander kleuren En dat gaat over wat wat beweegt mensen in deze organisatie? Hoe komen mensen in verandering? En dat kan blauw zijn idd.
Je bedoelt het disc verander? Nee nee, laten we het niet. Over andere kleuren bedoel je misschien even voor de. Ja nee, Het is goed dat je het hebt.
Over Het. Is natuurlijk van alles gezegd. Ja, daarom zeker de laatste tijd waar Huib. Nog een leuke post.
Mijn collega Huib Koeleman, die natuurlijk op het gebied van. Ik zeg natuurlijk voor jullie helemaal niet natuurlijk, maar in de interne communicatiewereld. Huib schrijft boeken over interne communicatie en zijn nieuwste boek over veranderde communicatie komt deze zomer uit. Maar je hebt er van alle kleuren van De Caluwé en Vermaak.
En dat gaat over hoe komen mensen in beweging. Dus dat zijn ook kleuren. Blijven kleuren van blauw, groen et cetera. Ja, maar je moet even disc loslaten.
Misschien zijn er wat parallellen, maar die even. Oké, dus daar hebben we het niet over. We hebben het. Over De Caluwé.
Over De Caluwé en Vermaak. Maar bijvoorbeeld Geel als je weet dat een organisatie heel geel is. We hadden het net over stakeholdermanagement. Ja, als je dan niet de juiste mensen op het juiste moment aan tafel hebt, dan ben je vlak voor livegang of vlak voor een belangrijk beslispunt.
Wordt je teruggeroepen omdat die hogere baas of weet ik veel, diegene die heel veel invloed had of die groep die we overgeslagen hebben die zegt sorry, maar deze. Dit bericht kan nu niet uit want het klopt. Wij zijn niet. We zijn niet betrokken.
Ja dus. Maar als je het aan de voorkant weet van oké, weet je, deze organisatie is heeft in ieder geval gele elementen. Ja, betekende dat het extra belangrijk is dat je nadenkt over dat je ruimte geeft voor het gesprek dat er ruimte is om macht, dat ieder zijn macht kan uitoefenen en dat je samen tot iets, iets nieuws kan komen. En het is vaak ook een combinatie, dus blauw.
Is nooit een kleur. Het is bijna nooit één kleur en projecten kunnen vaak ICT projecten hebben. Ook een blauw component omdat je wel van A naar Z. Het einddoel is duidelijk dat je een nieuw systeem moet hebben en daar kan je nog een beetje tweaken.
Dus dat heeft heel veel blauwe elementen. Maar als je alleen maar blauw zou gaan communiceren naar je organisatie beweegt daar helemaal niet op. Ja, dan krijg je een enorme clash en dan voelen mensen gaan mensen in de weerstand. Ja, dit wordt over mij heen gerold, uitgerold.
Om maar terug te komen over dat tapijt. Dan krijg je dat gevoel van het wordt, het wordt opgelegd. Ja dus als ik jou zo samenvattend hoor, zeg je eigenlijk let zeker in projectteams. Let vooral op wat is hier de interne communicatie cultuur?
Ik weet dat je niet van het woord cultuur houdt, maar toch. Let toch op van hoe werkt het hier intern. En ik hou op zich. Het woord cultuur, maar het is meer om het te duiden dat het over gedrag gaat en welke symbolen en talen worden gebruikt.
Daar begrip van krijgen en een gevoel bij krijgen. Is dat is dat ook echt je oproep aan projectleiders of IT managers of aan organisaties? Of heb je heb je een ander soort oproep? Nou, ik.
Ik zou allerlei soorten oproepen hebben. Ik heb. Ik heb één ding wat ik heel belangrijk vind. Wat ik in organisaties vaak zie is dat IT en communicatie niet per se vrienden zijn.
En vrienden is dan heel formeel. Maar soms begint het wat meer in het informele dat je elkaar. Dat je ook begrip hebt voor de denkwereld van ieder. Want dat kan best verschillend zijn.
Iemand die. Ik vind het ontzettend leuk om die bruggenbouwer te zijn, om met alle medewerkers het op te halen en het gesprek te hebben. En iemand die vanuit IT gewoon lekker gefocust op die systemen en blij is als de knoppen werken. Maar uiteindelijk wil je.
Je wil elkaar gaan snappen. Dus ik Ik vind het heel belangrijk vanuit dit Ga lekker een kop koffie met je communicatie collega’s drinken. Misschien heb je nog geen agenda. Maar om daar toch even op in te gaan.
Jij zegt Ik zie dat niet altijd goed Samenwerken, Waar zit dat dan in? Eh, ja, dat kan heel verschillend zijn, maar er kan misschien vanuit communicatie soort angst zijn van oh ingewikkeld techniek. Oh ja. Zo van.
Dus vanuit de communicatiemedewerker zelf naar Ed toe. Ja, dat het. En gelukkig is daar ook natuurlijk voor alle veranderingen aan de gang, maar dat kan het zijn. Dus dan snap je het gewoon echt al snel niet.
Als iemand vanuit IT ook wat meer in technische termen praat, dan spreek je letterlijk een andere taal. Ik kan me. Dat je moet zoeken naar diezelfde woorden en iets anders wat ik echt super belangrijk vind. En dat geldt zowel voor communicatie, voor IT, maar ook voor mensen van HR.
Ga met je collega’s wat vaker praten, dus kom achter je bureau vandaan en je kan een heel persoonlijk traject groots doen. Maar je kan ook gewoon vaker even meekijken of even observeren van hoe gebruiken mensen dat eigenlijk. En even praatjes maken en je echt je en niet alleen diegene die dan heel vlakbij zit. Maar ga eens even met die servicemonteur.
Die buiten in de auto. Zit. Is dat ook waar jij de rol ziet voor ambassadeurs of key users zoals we dat in IT wel eens noemen? Nou, die zijn natuurlijk ook heel erg belangrijk, want die zitten dicht bij hun collega’s en die kan je graag ook wat.
Wat lekkere kritische ambassadeurs in het begin die je mee kunt nemen. Niet de overhand trouwens, want dan als je het over de hele groep van ambassadeurs hebt, is het fijn dat je wat kritische mensen hebt. Maar de de meerderheid is toch wel fijn als ze ook enthousiast zijn. Maar ik moet denken aan een project jaren geleden toen we een social intranet introduceerden op een scholengemeenschap lagere school.
Daar was een directeur. Die werd de trekker van het project, maar hij was meer op leeftijd, redelijk traditioneel en had je moet dit nou allemaal? Maar hij werd de grootste ambassadeur toen hij eenmaal gezien had wat het kon. en die verandering was ontzettend leuk om te zien.
En en Hij vertelde met grote enthousiasme daarover. Dus dan heb je en de directie en meteen je grootste ambassadeur te pakken. En wat ik een hele. Wat ik ook nog heel fijn vind om iets over te vertellen.
Als dat, als dat nog kan. Zeker dat, dat is het weerstand. Sommige mensen weerstand bestaat niet of weerstand wordt over één kam geschoren. Als je hem te blauw aan zou pakken en niet luistert naar wat mensen beweegt, dan is er grote kans op weerstand.
Maar weerstand, daar heb je wel verschillende vormen van. Dus je hebt weerstand vanuit de dat noem je aversie. Dan voel je je echt aangetast in je autonomie, je basisbehoefte van ja, ik word niet meer serieus genomen. Ik deed dit altijd zo en nu wordt het gewoon van me weggenomen.
Ik moet het nu zo doen. Het kan ook Scepticisme zijn als is dat Nederlands woord in ieder geval daar gaat het over. Dan word je gered, dan word je onzeker. Dan ga je twijfelen over wat is het nut hiervan?
Waarom doen we dit eigenlijk? Of vertrouw ik jou als afzender hierin wel? Ja, en het kan ook zijn inertia. Uiteindelijk willen we hebben maar zoveel energie.
Onze hersenen doen dit zo efficiënt mogelijk om. En we zijn gewoontedieren. We doen lekker onze dingen. Laatste horen we natuurlijk veel mensen gewoon vol en druk zijn in hun hoofd.
Precies. En ja, weet je, dan is verandering ook heel moeilijk. En je moet wel eerst snappen als er weerstand is. Wat voor soort weerstand is er?
Want die verschillende weerstanden pak je ook op verschillende manieren aan. Kijk, inertia. Als je in een organisatie zit die echt waar stress werkdruk ontzettend hoog is, dan is het ontzettend moeilijk om mensen te gaan veranderen. Ja, en als je het weet, ja, dan kan je ook.
Qua verwachtingsmanagement kan je daar iets mee doen. Maar als het gaat over autonomie en dat mensen in hun. Dat je. Dan worden echt mensen boos dat je dan.
Dan heb je echt werk te doen. Ja, en dat is, vind ik superinteressant. Vanuit gedragsverandering. Dus ik zou ook willen oproepen.
Verdiep je daar eens in en luister eens naar. Wat zeggen mensen eigenlijk? En voelen ze zich gewoon fijn? Ja, ik heb geen tijd omdat ze zoveel andere dingen te doen hebben.
Of zeggen ze het? Omdat ze andere beweegredenen hebben? Of zijn ze echt boos? Nou ja, maar daar vraag je natuurlijk wel wat.
Want weerstand. Als iemand als ik even naar mezelf kijk als iemand boos doet, dan denk ik oh ja, en ga dan dan maar eens in gesprek gaan. Dus wat is wat zou. Om daar meteen mee af te sluiten met die vraag wat zou voor jou dan echt het belangrijkste zijn om daarmee om te gaan?
Hoe kun je daar voorbijgaan? Want als iemand in emotie zit, hoe doe je dat? Nou, ik zou me eigenlijk één stap naar voren willen halen. Waar we meer invloed op hebben is voorkomen van de weerstand.
Als het er eenmaal is, dan heb je iets op te lossen. Maar vanuit. Als je je traject goed inricht. Kun je het voor zijn, kun.
Je het voor zijn. Door na te denken over waar kunnen we wel mensen autonomie geven? Waar kunnen we mensen keuzevrijheid geven? Overstap naar FIFA en Gates?
Ga je mensen dwingen, allemaal in groepjes of zeg je weet je, je krijgt deze wel, want dat hebben ze afgesproken. Maar verder krijg je vrijheid. Of het moment van overstappen van MS teams naar de nieuwe situatie. Krijg je keuze als team voor het moment dat je overgaat of wordt je gewoon.
Jij bent 3 juli aan de beurt? Ja precies. Dat zijn dingen die je aan de voorkant eigenlijk kan inrichten. Mag ik je heel erg bedanken voor al jouw wijze adviezen?
Dank je wel! Dank je. Wel! Leuk! Ja, ik sprak zojuist met Rozosmarijn en ik hang aan haar lippen.
En ben jij ook nieuwsgierig naar de andere gasten die we hier bij de adoptie podcast te gast krijgen? Volg dan onze socials.