Contact

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle diensten

Adoptiestrategie bij digitalisering

Heeft jouw organisatie de keuze gemaakt voor een nieuw digitaal systeem: social intranet, Office 365 of een andere online communicatiemiddel? Ga je starten met de invoering ervan, dan heb je een goede adoptiestrategie nodig. Aandacht voor communicatie is hierbij cruciaal. Immers, jonge medewerkers gaan vaak wel meteen aan de slag met nieuwe technische mogelijkheden. Techneuten, nerds en digifielen ook. Maar hoe bereik je de andere collega’s, de late majority?

Dat doe je dus met een uitgekiende adoptiestrategie. Anders gezegd: het plan van aanpak met de focus op interne communicatie dat ervoor zorgt dat medewerkers de nieuwe techniek omarmen. Welk concreet gedrag vraag je collega’s te veranderen? En wat zijn de manieren om hen zover te krijgen? Luisteren naar de wensen en behoeften van medewerkers is ons startpunt.

Als team gaan we met jullie aan de slag om een strategie te bedenken die past bij jouw organisatie. We werken op basis van theorie over gedragsverandering en onderzoek. Een eigen onderzoek naar social intranet leerde ons dat medewerkers, ondanks het sociale karakter van intranet, toch nog vaak kijken naar voorbeeldgedrag van leidinggevenden. Met die kennis hebben we onder andere nieuwe ideeën ontwikkeld over het betrekken van leiders bij de adoptie van digitalisering.

Lees ook het blog van kopgroep naar peloton, hoe betrek ik de late-majority.

Interesse in een goede adoptiestrategie? Bel of mail Roosmarijn.

Interesse in een goede adoptiestrategie? Bel of mail Roosmarijn.

Roosmarijn Busch

Senior communicatieadviseur, specialist online communicatie