Contact

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Krijgt social intranet echt voet aan de grond?

19 maart 2015

Het bezoek aan het congres intranet 2015 gisteren, maakte mij enthousiast. Social intranet oplossingen zijn tegenwoordig zo makkelijk dat ze echt een rol van betekenis kunnen spelen in communicatie 3.0 binnen organisaties en door organisaties met hun ‘extended families’. Verschillende intranetbureaus bieden een ‘layer’ aan waardoor diverse bedrijfsapplicaties, een eventueel sharepoint oerwoud of Office 365 ondergrond toegankelijk en overzichtelijk worden.

Die layer werkt meer zoals we het thuis gewend zijn, zoals bij Facebook of Linkedin: intuïtief, makkelijk, direct (Key note spreker Jane McConnell: Real time communicatie is of key importance.). Zodat communicatie vrijelijk op gang kan komen. Voor mij is het duidelijk, dit gaat echt een rol spelen bij het veranderen van de communicatie in en van organisaties. Grande finale van het congres was een wervelende presentatie van Peter Hinssen, binnenkort net als de andere presentaties na te lezen op http://www.congresintranet.nl/presentaties/. Eén van zijn vele rake typeringen: ‘Work is that brief period during the day where I have to use old technology’. Laten we het organiseren zoals we het thuis gewend zijn.

Tegelijkertijd werd me duidelijk dat de praktijk het social intranet nog niet direct zal omarmen omdat veel organisaties er nog niet klaar voor zijn. Ik ontmoette een ex collega die bij een beursgenoteerde global firm werkt. Daar is de praktijk toch net iets weerbarstiger. Voor social intranet moet je als organisatie ook de keuze durven (& kunnen) maken naar een nieuwe organisatievisie. Je moet de omslag maken naar een organisatie 3.0 a la Ricardo Semler, Het echte Nieuwe Werken, zelfsturing, minder managers etcetera om ook echt de vruchten van een social intranet te kunnen plukken. Duidelijk. Je moet je eerst bezinnen op organisatievisie en –cultuur. Dat vond ik eigenlijk ook de eye opener van de dag. De eerste key note spreker David Gray bepleitte: ‘Align to change agents in the company. It is not about internet, it’s about culture and change.’ De tweede spreker Jane McConell gooide daar nog en schepje bovenop: ‘It’s about reinventing organisations’ en ‘Wirearchy, the new dynamic two way flow of power, based on knowledge, trust, credibility and a focus on results, complementary to the hierarchy we are used to work in.’ Ook Peter Hinssen gaf sprekende voorbeelden, zoals van een US General over de onder zijn leiding falende Amerikaanse inzet in Afghanistan: ‘We vechten met een traditionale command and control harkstructuur tegen een zeer wendbaar netwerk van Talibanstrijders.’ ‘The network always wins. Empower the network.’ ‘Lineair thinking is over!’ Een waar bombardement van pleidooien voor het andere denken dat nodig is en waarbij een social intranet dan kan helpen. Ik geloof daar in.

De keuze voor een organisatie 3.0 komt dus eerst. En mogelijk en zeer waarschijnlijk zullen social media zoals een social intranet weer helpen om die keuze te bespoedigen. Het zijn voor ons communicatieprofessionals de disruptive technologies die voor een omslag zullen zorgen. We gaan het zien.

Dan nu nog over het congres zelf, waar 500 bezoekers op af kwamen. Nog even kort wat high lights:

Energizing key notes

David Gray: Een goed verhaal, vooral over het belang van de cultuuromslag. ‘Be open’ is een ultrakorte samenvatting van zijn adviezen voor betere samenwerking . Zijn boek ‘The connected Company’ en meer over zijn cultuurideeën op davegrayinfo.com/culturemap.

Jane McConell: Zij illustreerde een van de adviezen van David Gray: ‘Put facts on the table’. Haar key note bijdrage ging over leiderschap en argumenten om een social intranet te implementeren. Zij baseerde haar verhaal op ‘in depth’ onderzoek. Dus daar kunnen we nog wel vaker uit putten om het belang van social intranet over het voetlicht te brengen!

De vierde key note Roos van Vugt was vooral zelf de illustratie van de change agent die je nodig hebt om een organisatie social te krijgen. Haar energie en persoonlijk enthousiasme spraken boekdelen. Een goed voorbeeld van de aanjagers die we nodig hebben. Haar ervaringen bij Deloitte en bijvoorbeeld Rabobank gaven tips voor implementaties, zoals: ‘Leading by example’ oftewel laat de RvB het voorbeeld geven.

De finale tenslotte door Peter Hinssen was overweldigend. Prachtige beelden en sprekende voorbeelden. Hij maakte ook wel duidelijk dat collega’s onder de 35 de wereld en communicatie compleet anders zullen inrichten dan ik gewend ben. Met als voor mij ook herkenbaar voorbeeld dat zijn dochter 2500 ongelezen mailtjes bleek te hebben toen hij een keer ergens naar moest kijken. 2500! Daar zouden wij buikpijn van krijgen. Dochterlief niet: ‘Wacht pap’ En ze verwijderde alle mails in 1 keer. No email!

Aansprekende voorbeelden in break out sessies

In de break out sessies, ik volgde er 3 van de 12, kreeg ik vooral zicht op de toepasbaarheid van de ‘layers’ die intranetbouwers ontwikkeld hebben. Mooie voorbeelden van klanten van Embrace, IRIS en ook van KPN (Mooi Hans Koeleman, te zien hoe Team KPN doorontwikkeld is!).

Ik vond het een inspirerende dag. Dank aan Entopic voor de organisatie!