De blijvende kracht van alumni: praktische tips voor een sterk netwerk
“Eens een Otter, altijd een Otter” hoorde ik van alumni van Orange Otters toen ik net begon. Hoewel ik de waarde van die uitspraak destijds nog niet helemaal begreep, zag ik om mij heen wel al wat het betekende. Op de eerste alumni-borrel merkte ik direct een klik, ook met mensen waar ik zelf nog nooit mee gewerkt had. Ik had het gevoel de alumni-Otters al te kennen door de verhalen, herinneringen en kennis die vanuit hen was overgedragen. Zij kenden mij ook al qua naam en gezicht, via mijn blogs en door het volgen van de Otters. Hoe langer ik bij de Otters werk, hoe meer ik het begrijp. Welk pad je ook volgt, als Otters blijf je toch een speciale band houden met elkaar. In deze blog deel ik de meerwaarde van een alumninetwerk, hoe we dat bij de Otters aanpakken en praktische tips om het alumninetwerk tot bloei laten komen.
De meerwaarde van een alumninetwerk
Iedere organisatie heeft zijn alumni: oud-medewerkers die kort of lang geleden hun bijdrage hebben geleverd aan het succes van de organisatie. Een alumninetwerk is veel meer dan ‘slechts’ een manier om contact te houden met oud-collega’s. Het is een levendige gemeenschap van mensen die ooit onderdeel waren van de organisatie, en die ook na hun vertrek verbonden blijven door een gedeelde geschiedenis. Die verbinding biedt ruimte voor contact, kennisdeling en samenwerking. Niet meer vanuit een formele rol, maar vanuit wederzijdse betrokkenheid en waardering.
Alumni zijn krachtige ambassadeurs. Als ze met een goed gevoel vertrekken, vertellen ze hun verhaal verder. Dat versterkt je imago als werkgever en opent nieuwe deuren. Daarnaast brengen de alumni via hun nieuwe netwerken kansen voor samenwerkingen, partnerships of zelfs klanten met zich mee. Je komt elkaar tegen op evenementen, congressen, trainingen, of organiseert die in samenwerking met alumni. Zo deel je kennis met elkaar en beide netwerken, waardoor het ook meerwaarde biedt vanuit zakelijk perspectief.
Sommige alumni keren zelfs later terug in de organisatie. Met frisse ideeën, waardevolle ervaringen en nieuwe perspectieven. Zo verrijken zij de organisatie opnieuw. Anderen dragen bij als mentor of spreker, en delen hun kennis met collega’s van nu. De rol van een alumni kan dus veel verschillende vormen aannemen.
Alumninetwerk in de Employee Journey
Een sterk alumninetwerk begint niet als de medewerker uit dienst gaat. Het begint met een hoge betrokkenheid bij de organisatie, vanaf de eerste stap in de medewerkersreis (employee journey). Denk aan een warm welkom en een fijne buddy in de onboarding, een goede band met betrokken collega’s, een leidinggevende die écht luistert en meer. Een goede offboarding leidt uiteindelijk tot een soepele overgang naar het alumninetwerk. Het opbouwen van een alumninetwerk vraagt vervolgens om aandacht en zorg. Het gaat immers om mensen, en een goede relatie ontstaat niet vanzelf.
Alumni bij de Otters
Als Orange Otters zijn wij blij met ons alumninetwerk. Zo hebben we een alumni-Teams-kanaal waarin we de alumni meenemen in nieuwe en vertrekkende mensen, grote levensgebeurtenissen (zoals een verhuizing of de geboorte van baby-Otters) en andere relevante updates. We organiseren één keer per jaar een alumniborrel waarbij écht alle alumni worden uitgenodigd, van de eerste officiële medewerker in dienst tot de meest recente stagiair. Als we geluk hebben zien we op die borrels ook nog de Otter-partners en kinderen. Verder volgen we de alumni ook in hun persoonlijke leven. Denk aan feliciteren met verjaardagen, een nieuwe baan of andere mijlpalen.
We werken ook inhoudelijk samen met onze alumni. Denk aan de Van der Hilst vakimpuls ‘Datagedreven medewerkers’ met Floortje van der Hert en alumnus Sander Dorst. Of de DEI-sessie op C-day waarin alumnus Salima Kissami en Huib Koeleman samen aan het roer staan.
Ook houden Otters een bijzondere band met hun buddy’s in de vorm van sparringpartner, mentor en/of vriendschap. Ook op LinkedIn blijven ze onderdeel van ons netwerk. Deze mix van persoonlijke en vakinhoudelijke banden draagt bij aan het gevoel dat op de alumni-borrel voelbaar is: “Eens een Otter, altijd een Otter!”
Praktische tips voor een sterk alumninetwerk
Als je eenmaal een alumninetwerk hebt, is het belangrijk om het netwerk te laten floreren. Als organisatie zijn er vijf praktische stappen die helpen voor een sterk netwerk:
- Blijf in contact
Zorg dat alumni op de hoogte blijven van wat er speelt in de organisatie. Denk aan een nieuwsbrief of een LinkedIn-groep. Regelmatige updates zorgen voor betrokkenheid. - Maak het persoonlijk
Een alumninetwerk draait om relaties. Besteed aandacht aan persoonlijke mijlpalen, zoals een nieuwe baan of een jubileum. Een simpele felicitatie kan een groot verschil maken. - Organiseer ontmoetingen
Fysieke of digitale bijeenkomsten brengen alumni en huidige medewerkers samen. Dit kan variëren van een jaarlijkse borrel tot een inspirerende workshop. Het versterkt ook de nostalgische verhalen, herinneringen en band met het team. - Bied waarde
Zorg dat alumni ook iets terugkrijgen. Denk aan toegang tot trainingen, exclusieve content, of zelfs een mentorschapsprogramma. Dit stimuleert betrokkenheid. - Wees consistent
Een alumninetwerk opbouwen kost tijd. Zorg dat het geen eenmalig project is, maar een blijvend initiatief. Regelmatige communicatie en activiteiten houden het netwerk levend.
Bij Orange Otters zien we de meerwaarde van de alumni én weten we het belang van betrokken medewerkers en alumni. Toch helpt het voor ons ook om deze praktische tips weer even op een rijtje te zetten. Hebben we onze oud-collega laatst inderdaad wel gefeliciteerd? Staat de volgende alumni-borrel al op de planning? En is het niet weer eens tijd voor een berichtje in het Teams-kanaal? Goed om hier scherp op te blijven, want een sterk alumninetwerk is niet alleen een brug naar het verleden, maar vooral een sleutel tot blijvend succes.
Heb jij nog leuke, praktische tips voor ons? Deel ze vooral!