Stress door verandering? Zo voorkom je dit

Hoe zorg je dat medewerkers zo min mogelijk stressen bij verandering? Lisa zoekt het voor je uit. In haar rubriek neemt ze de meest recente wetenschappelijke onderzoeken onder de loep en vat het samen in begrijpelijke taal. Zo kan je onderbouwde tactieken meenemen in je dagelijkse werk. Lees hier hoe je je collega’s zo min mogelijk stress bezorgt bij een verandering.

Zorgen bij verandering

Ben jij iemand die staat te springen voor veranderingen? Dan ben je een van de weinigen. Mensen hebben namelijk de natuurlijke neiging om in de weerstand te schieten bij de kleinste veranderingen. Laatst werd bijvoorbeeld een jaarplan gepresenteerd. Een van de doelen was kwaliteitsverbetering van de afdeling. Alleen: wat die kwaliteitsverbetering dan precies inhield, werd niet verteld. Direct merkte ik een onderlinge uitwisseling aan gefronste blikken. Na de presentatie spraken medewerkers met elkaar: “Dus we zijn niet goed genoeg?”, “Komen er ontslagen aan?” Zo’n verandering waarin het doel niet duidelijk is, kan voor veel stress zorgen.

Als dit soort veranderingen al effect op jouw gesteldheid hebben, hoe zit dat dan met grote veranderingen op je werk, zoals bij een fusie van twee organisaties? Hoe zorg je dat er zo min mogelijk stress ontstaat? In deze blog geef ik je een aantal learnings uit de meest recente wetenschappelijke onderzoeken naar stress in veranderende organisaties.

Goed leiderschap verlaagt stress

Onderzoekers Day et al. (2017) analyseerden 202 medewerkers uit de gezondsheidszorg die betrokken waren in een grootschalige organisatie- verandering. Ze keken of de verandering effect had op burnout-gerelateerde stress (emotionele uitputting, cynisme en professionele efficiëntie) en welke factoren dit effect verlaagde.

Wat bleek? Medewerkers die kampten met veel stress door de verandering, werden significant minder cynisch als ze veel steun kregen van hun leidinggevende. De medewekers die weinig managementsteun ervaarden daarentegen, werden aanzienlijk meer cynisch bij veel veranderingsstress.

Daarnaast waren de medewerkers met weinig managementsteun dikwijls emotioneel uitgeputter dan die met veel steun. De support van je baas tijdens veranderingen, is dus ontzettend belangrijk. Goed leiderschap in tijden van verandering, voorkomt negatieve gezondsheidssymptomen onder medewerkers.

Wat houdt goed leiderschap dan in?

Daar heeft onderzoeker Thomas Packard een antwoord op (2017). Hij onderzocht welke leiderschapstactieken je toe kan passen voor een succesvolle verandering in je organisatie. Lees een top 5 van zijn tips hier (in volgorde van meest succesvol):

1. Het belang en de wenselijkheid voor de verandering is duidelijk en overtuigend gecommuniceerd door de leiders.

2. De visie en uitkomsten van de verandering worden duidelijk gecommuniceerd.

3. Topmanagement vertoont steun en betrokkenheid.

4. De resultaten van het veranderinitiatief worden onder de mensen gebracht.

5. De urgentie van de verandering wordt duidelijk en overtuigend gecommuniceerd door de leiders.

Laat de medewerkers aan het roer

Onderzoekers Day et al. (2017) onderstreepten tevens het belang van controle in een verandering. Over veel zaken zullen medewerkers weinig controle hebben. Denk aan een overname, zoals die van Sissy Boy door het moederbedrijf Manfield. Aan het feit dat ze worden overgenomen, kunnen ze niets doen. Maar zelfs dan is het cruciaal om ze enige vorm van controle te geven. Dit kan door ruimte te geven in hun eigen planning (bijv. ze laten flexwerken), over hun werkruimte, en over hoe zij hun werk aanpakken. Interessant is dat bij het verbeteren van

leidinggevende steun, medewerkers ook meer controle kunnen ervaren. Kortom: betrek medewerkers bij het veranderproces, dan geef je ze ook meer controle.

De learnings op een rij

De bovenstaande uitkomsten van de recente onderzoeken komen overeen met het model van Hilary Scarlett (2016). Zij visualiseerde hoe je voorkomt mensen in de stressreactie schieten. Meer weten? Houd de website in de gaten, Huib plaatst hier binnenkort een blog over!

Lisa Kortekaas