Contact

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle diensten

Engagement verbeteren

Engagement verbeteren in organisaties krijgt steeds meer aandacht. Iedereen wil gedreven medewerkers. Gedreven medewerkers praten enthousiast over hun vak, hun werkgever en de producten die ze maken. Met gedreven medewerkers komen klanten eerder terug en neemt de omzet toe. Werken aan gedrevenheid draagt dus niet alleen bij aan goede relaties en een gezellige werksfeer, maar ook aan het bereiken van organisatiedoeleinden.

Toch valt de betrokkenheid en bevlogenheid (of engagement) van medewerkers bij veel organisaties tegen. In Nederland daalt deze zelfs. Hoe zit dat in jouw organisatie? 34% van de medewerkers is bevlogen en betrokken (Effectory-onderzoek 2014). Die krijgen energie van hun werk. Een ruime meerderheid heeft niet de baan van hun dromen, maar voert het werk naar behoren uit. In Duitsland is 16% engaged, en in bedrijven in de VS is dat wat hoger, zo’n 26%. De Nederlandse score van 34% is dus nog redelijk te noemen.

Je kunt pas écht engagement verbeteren als medewerkers erkenning krijgen voor hun inspanningen en ideeën, en als ze het gevoel hebben goed te passen in de organisatie. Interne communicatie is daarbij belangrijk. Engagement verbeteren bereik je niet met een postercampagne, wel met aandacht voor condities, erkenning, verbinding en groei. Die aandacht genereren we met goed doordachte interne communicatie op organisatie-, team- en individueel niveau. Waarbij engagement verbeteren geen los onderdeeltje is, maar een doel dat verweven is in de hele employee journey. Van de tekst van de wervingsadvertentie tot en met afscheid van een medewerker.

Meer weten? Lees de blog Ik Betrek

Engagement in jouw organisatie vergroten? Bel of mail Huib.

Engagement in jouw organisatie vergroten? Bel of mail Huib.

Huib Koeleman

Senior adviseur verandercommunicatie