Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Omdenken, analyseren en begrijpen – Floortje stelt zich voor

30 mei 2023 Leestijd: 3 minuten

Sinds mei 2023 mag ik mijzelf een van de Otters noemen bij Orange Otters, en ga ik als junior communicatieadviseur aan de slag met interne- en verandercommunicatie in organisaties. Overal waar ik ga, kom ik communicatie in alle vormen tegen. Ik vind het dan altijd leuk om te achterhalen wat het doel ervan is, maar vooral wat het hele denken erachter is geweest. 

Toen ik het gebouw van Spaces binnenliep voor mijn sollicitatiegesprek, kwam ik een poster tegen op het toilet. Hierop was te lezen: “IT’S OK: To update your Facebook here. IT’S NOT OK: To be afraid to use the toilet brush”. Je wilt een gedragsverandering voor elkaar krijgen, maar een groot deel van de mensen zal niet intrinsiek gemotiveerd zijn om alles netjes achter te laten. Dan komt dat positieve “omdenken” erbij kijken, en vorm van gedragscommunicatie wat ik heel interessant vind. En besef, zoiets kleins kan al impact hebben op het toiletgebruik van mensen. Hoeveel impact zou iets groters kunnen hebben op een hele organisatie? 

Mensen door en door begrijpen

Ik bewonderde al van jongs af aan hoe mensen in elkaar zitten en wilde altijd iedereen leren begrijpen. Niet elk mens is en denkt hetzelfde, dus kwam ik al snel achter welke manier van communiceren en doorvragen het beste werkte voor een vriend of familielid. Ook al wilde ik bij hetzelfde antwoord uitkomen, aan veel mensen moest ik nét even, of zelfs totaal een andere, vraag stellen op een heel andere manier. Met eigenlijk het liefst nog drie deelvragen, om ook daadwerkelijk aan een volledig antwoord te komen. Als junior communicatieadviseur lijkt het me gaaf om deze nieuwsgierigheid om mensen zo goed mogelijk te begrijpen, ook in het werkleven te kunnen toepassen.  

Interne communicatie: een vak apart

Toen ik tijdens mijn studie Communicatiewetenschappen een vak kreeg over interne communicatie in organisaties, wist ik zeker dat ik hier later iets mee wilde doen. Ik heb als student verschillende bijbaantjes gehad. Van start- en scale-ups, tot veel grotere corporate bedrijven: interne communicatie komt overal bij kijken. Hoe vertaalt iets zich van onder naar boven en andersom? Komt een idee van boven wel altijd lekker terecht bij de nieuwe werknemer? En kan een werknemer zijn wensen fijn vertalen naar een leidinggevende, of ligt daar een onwijs grote drempel voor? Hoe houd je mensen verbonden met elkaar en gelukkig, zeker in tijden van thuiswerken?

Dit zijn vraagstukken die ik enorm interessant vind, omdat ik er zelf als nieuwe werknemer ook altijd mee te maken heb gehad. Elk bedrijf en elke afdeling heeft een andere aanpak en handleiding nodig. Er bestaat niet één soort kant en klaar communicatiepakket voor elk probleem. Dit is dan ook een missie die meteen duidelijk naar voren kwam toen ik las waar Orange Otters als bedrijf voor staat. Ik wil de vraag achter de vraag onderzoeken, en verder kijken dan het oppervlakkige en voor de hand liggende.  

Analyseren kan je leren, (check)mate!

Tijdens corona heb ik er een nieuwe hobby bijgekregen: schaken. En nee, ik ben er niet mee begonnen door de Netflix-hit Queen’s Gambit. Voor de grap had ik de app van chess.com gedownload, en dat liep al vrij snel uit de hand. Tijdens mijn vrije dagen haal ik makkelijk zo’n drie uur schermtijd per dag, enkel gewijd aan chess.com. Schaken is eigenlijk elk potje weer net even een andere soort puzzel, en geen een van die puzzels is hetzelfde. Het zet mijn hoofd dan ook echt flink aan het werk om elke zet weer opnieuw te analyseren en vooruit te denken. Dit is iets waar ik überhaupt energie uit haal: analyseren en vooruitdenken en plannen.

Bij mijn minor in Digital Humanities and Social Analytics voelde ik deze passie ook bij het samenbrengen van data en communicatie. Het analyseren van data, ook bij mijn scriptie-onderzoeken, geeft mij ontzettend veel voldoening. Je kunt dan precies inzien hoe je eigen onderzoek naar duidelijke, meetbare conclusies leidt. Iets dat als communicatieadviseur absoluut onmisbaar blijkt! 

Samen schake(le)n?

Ook een leuke communicatievraag waar je samen over wil schakelen? Of durf je het tegen me op te nemen tijdens een potje rapidschaken? Stuur me dan gerust een e-mail of bericht op LinkedIn.