Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only

Jeroen van Woudenberg

Senior communicatieadviseur

Ik heb veel kanten van het communicatievak mogen ontdekken. Zo heb ik de kans gehad om communicatie-opleidingen te maken, ben als communicatiemanager verantwoordelijk geweest voor een afdeling en heb veel gewerkt als (zelfstandig) communicatieadviseur. In communicatie speelt context een hoofdrol. Elke organisatie heeft een eigen context die altijd in beweging is. Daar ligt voor mij de pret, want het begeleiden van organisaties en komen tot scherpe uitkomsten is daarmee nooit saai. In die positie voel ik mij op m’n best: met een blik op de toekomst maar de voeten stevig in de grond.

Maak contact

Voor mij is de kern van communicatie: contact maken. Daar ligt wat mij betreft ook de grootste uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat een organisatie steeds weer op de juiste manier contact maakt, met oog voor een context die continu in beweging is? Dat begint bij een organisatie met zelfkennis en flexibiliteit, dat geeft bewegingsruimte om mee te veranderen. Daarnaast zijn voelsprieten essentieel, zien we waar de wereld naartoe gaat? Als een organisatie goed afgestelde voelsprieten mist, zijn ze geen speler in de verandering, maar een speelbal van de verandering. Oftewel: weerbare organisaties anticiperen, leren, en zorgen daarmee dat ze aangehaakt blijven op hun belangrijkste doelgroep: medewerkers. Voor nu, en later. Daar help ik graag bij.

Geboeid door nieuwigheid

Ooit had ik de bijnaam WikiWoudenberg, vanwege mijn nutteloze talent om bij elke situatie met de meest obscure feiten aan te komen. Dat kwam vanwege de vele lange nachten die ik op Wikipedia en YouTube doorbracht, volledig verzonken in een onderwerp. Ik heb een sterke behoefte om dingen te doorgronden, zeker als ze nieuw zijn. Nieuwe mensen, concepten of ervaringen. Ik ga nieuwe uitdagingen aan, zoals het zagen en timmeren van een tipi-bed, of het maken van shibori (tie-dye) shirts.

Digivoor

Ik was er vroeg bij in de digitale wereld. Onze eerste computer thuis was een 386 met MS-DOS. Op mijn vierde begon ik daar wat op tikken, met name om klassieke pc-games te spelen. Een aantal jaren later kwam daar een Pentium PC met inbelverbinding voor in de plaats en een nieuwe wereld ging open. Messageboards, fora, chatrooms en iets later: Almererulez.nl. Met een Z ja. Dit was zelfs voor sociale netwerken zoals Facebook en Hyves, sinds 2001. En ik ben er nog steeds als de kippen bij als het gaat om het doorgronden van nieuwe ontwikkelingen.

Festivalganger

Vanaf de vroege zomer kom je mij tegen op festivals, als Best Kept Secret, Down the Rabbit Hole of Lowlands. Op meerdaagse festivals help ik de groep aan koffie en ontbijt. Waarschijnlijk iets gebakken op een wit bolletje, want rocken doe je op een volle maag. Waar kom ik jou tegen?

Als Orange Otter inzetbaar voor:

  • van vaagstukken naar vraagstukken: analyseren en concretiseren van ‘wat er echt speelt’;
  • signaleren, aanjagen of realiseren van verbeterkansen voor interne communicatie;
  • interne (online) communicatie: kanaalstrategie, UX voor intranet, contentstrategie, hybride werken;
  • strategische focus aanbrengen in kernwaarden, corporate storytelling, internal alignment of employer branding;
  • de juiste verhalen vertellen door storylistening & storycrafting;
  • in kaart brengen en verbeteren van de medewerkersreis van A tot Z: employee journey mapping.