Contact

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
alle projecten

GroenWest vernieuwen communicatiefuncties

Overheid & publieke organisaties,

Vraag

Woningcorporatie GroenWest is ontstaan door fusie van 3 lokale organisaties. GroenWest wil de huurder centraal stellen en bij die ambitie hoort ook een nieuwe manier van werken. De concrete vraag aan Orange Otters luidde: hoe kunnen we het vernieuwen van de communicatiefuncties voor deze nieuwe woningcorporatie GroenWest het beste aanpakken? En welke communicatievisie past bij deze ambitie?

Aanpak

Michael Meyer heeft 2 jaar lang GroenWest geholpen met het vernieuwen van communicatiefuncties. Het begon met communicatie over de reorganisatie, met als doel de medewerkers niet alleen goed te informeren, maar ook het draagvlak te vergroten. Vervolgens startten we het programma Communicatiekracht versterken, om managers en medewerkers een rol te geven in de uitvoering van communicatie. We begonnen daarvoor met job crafting van het team communicatie om taken te herordenen. Ook bouwden we aan communicatiefaciliteiten voor de collega’s met workshops storytelling, klantgericht schrijven, webcare en sociale media. Ook begeleiden we de ontwikkeling en invoering van een social intranet.

Communicatiekracht versterken bij woningcorporatie GroenWest

Resultaten

Het programma Communicatiekracht versterken heeft geleid tot resultaten zoals: een social intranet, start van een webcare team en betere brieven. De communicatiekracht van de organisatie wordt sterker, het takenpakket van de afdeling communicatie  verandert en de zelfredzaamheid van collega’s wordt groter. Na afronding van de opdracht bleven we inzetbaar voor strategische vragen. Eind 2018 nodigde GroenWest ons uit mee te werken aan een nieuwe communicatievisie. Dat hebben we gedaan samen met het team Communicatie, een groep betrokken medewerkers en het managementteam. Ook nu nog zijn we betrokken bij uitvoering van de communicatiestrategie. Onze data-expert Sander Dorst helpt bij de uitwerking van enkele pijlers uit die strategie in de vorm van persona’s en klantreizen en een beter gebruik van het social intranet.