Veranderkleuren

7 veranderkleuren huib koeleman verandercommunicatie

Waarom verandercommunicatie

‘Verandercommunicatie? Dat is toch niet anders dan gewone communicatie?’ Goede vraag eigenlijk. Ook bij verander- communicatie kijk je naar de doelgroep, wat je wilt bereiken, welke boodschap past en welke middelenmix hier het beste zal werken. Maar er is meer. De context is anders. Bij verandercommunicatie gebruik je naast communicatiekennis ook kennis over organisaties, groepsdynamica en leiderschap. Daarnaast heb je veel meer een mix van face-to-face met interne media. De schaal is anders, kleinschaliger, dichterbij. En bij grote veranderingsprocessen raak je mensen in hun wezen: hun werk, hun positie, hun zijn. Verandercommunicatie is “de methodische aanpak van interne communicatie bij ingrijpende veranderingsprocessen in organisaties”. De stappen in een veranderplan vind je hier.

 

Vijf plus twee veranderkleuren

Communicatie staat niet los, maar is onderdeel van een totaalpakket aan veranderinterventies. De Caluwé en Vermaak onderscheiden vijf verschillende betekenissen (kleuren) van het begrip veranderen. Bij elke veranderkleur hoort een andere aanpak, past andere communicatie en gelden andere succesfactoren.

Ik miste twee strategieën in het kleurenpalet; een machts-/crisisstrategie en een ontwikkel-/co-creatiestrategie (naar J. Boonstra). Ik ben daarom zo vrij geweest deze twee strategieën als paarse en oranje strategieën toe te voegen, omdat deze  iets extra’s toevoegen. Suggesties en ervaringen zijn van harte welkom. Huib Koeleman


Toelichting per kleur