Paars: de crisisstrategie

haai verandercommunicatie huib koeleman

Voorbeeld: de sportschool die moet afslanken

Na een tijd marktleider te zijn geweest als sportschoolketen, was de wereld van fitness opeens veranderd. Betaalde men een jaar terug nog makkelijk 60 euro per maand voor een lidmaatschap, opeens waren er prijsbrekers als “Fit for nothing” die maar 15 euro per maand vroegen. Met de bestaande kostenstructuur was dat niet vol te houden, het roer moest om, en snel ook. Het was 5 voor twaalf. Met de financiële mensen, de bank en enkele schuldeisers vond spoedoverleg plaats. Hoge tarieven waren alleen nog mogelijk in enkele grote steden waar een meer luxe publiek aanwezig was. Het besluit werd genomen: slechts 5 van de 75 sportscholen konden verder voor het luxe tarief en die kregen een upgrade. 30 sportscholen bleven open, maar gingen in prijs omlaag, en gingen voor cardio-klanten. De personal fitness coaches werden daar overbodig. 40 andere vestigingen moesten dicht.

Essentie van paars veranderen

De omstandigheden dwingen om snel in te grijpen. Mensen zullen meewerken. Het streven is niet naar draagvlak, maar te zorgen dat iedereen snel weet waar hij of zij aan toe is. De werkwijze heeft een commandostructuur.

Wie communiceert

In eerste instantie de Directeur, plus HR-manager. Daarna zal de eigen lijnmanager een belangrijke communicatieve rol spelen. Bijzondere partij is de OR. Die bij dit soort beslissingen diverse rechten heeft en zijn eigen communicatielijnen heeft naar de achterban.

Taalgebruik bij paars veranderen

paarse veranderkleuren huib koeleman

Wat communiceren we

In het begin het slechte nieuws: wat gaat er gebeuren en waarom, met aandacht voor zorgvuldige procedures rond de personele kant.Vervolgens stil staan bij de toegevoegde waarde die de organisatie in de nieuwe vorm heeft voor de klanten en andere stakeholders.

Hoe communiceren we

Eerst kick-off bijeenkomsten met vervolgbijeenkomsten op afdelings- en teamniveau.

Bij deze case worden de bedrijfsleiders van alle sportscholen bij elkaar geroepen voor het slechte nieuws. Daarna maakte de directie een toer door het land om per sportschool, samen met het lokale management, het slechte nieuws te brengen.

Vervolgens worden bij de sportscholen die sluiten individuele gesprekken met medewerkers georganiseerd, waarin de gevolgen voor  hen persoonlijk worden besproken. In de meeste gevallen zal het ontslag betekenen, maar het is ook mogelijk dat medewerkers worden overgeplaatst naar een vestiging in de buurt die wel open blijft.

Bij sportscholen waar de personal fitness coaches boventallig worden vinden de gesprekken alleen met hen plaats.

Andere vormen

Nieuwsbrieven, email, FAQ’s

Wanneer communiceren we

Kort en hevig, zo snel als de directie n.a.v. de crisis een keuze heeft gemaakt.

 

Klik hier direct door voor de kleuren paars, blauw, geel, oranje, rood, groen of wit

Huib Koeleman 


Projecten