Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle diensten

Persona’s ontwikkelen voor verandercommunicatie

Doelgroepdenken als fundament voor verandercommunicatie

Dat communicatie begint met het begrijpen van je doelgroep, voelt elke communicatieprofessional. En er is -wat ons betreft- geen leukere doelgroep om voor te werken dan medewerkers. Je hebt als communicatieprofessional namelijk de ruimte om vanuit communicatie te bouwen aan langdurige relaties tussen organisatie en medewerkers, op basis van wederzijds begrip en vertrouwen.

Organisaties die hun verandercommunicatie inrichten met begrip en empathie voor de verschillende interne doelgroepen, leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan medewerkersbetrokkenheid. Medewerkers voelen zich beter begrepen. De communicatie is ook effectiever omdat deze beter aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden en behoeften van medewerkers.

Om dit te bereiken begeleiden wij organisaties bij doelgroeponderzoek, het ontwikkelen van veranderpersona’s en het toepassen van doelgroepdenken in de communicatiepraktijk. Dit kan op projectbasis, met workshops of in de vorm van een (incompany) masterclass.

De opgehaalde inzichten helpen bij:

  • Aanscherpen van de interne communicatiemiddelenmix of kanaalstrategie
  • Vertalen naar leiderschapscommunicatie
  • Vertalen naar de redactieformule voor nieuws en informatie
  • Als basis bij interne campagnes en projectcommunicatie
  • Als basis bij veranderopgaven
  • Als basis voor adoptie van nieuwe systemen

Waarom werken met persona’s?

Een medewerkerspersona is een manier om interne doelgroepen te beschrijven in de vorm van een fictief personage. Dit personage beschrijft voor een specifiek segment (bijvoorbeeld ‘buitendienst’) de typische werkbeleving, waaronder het communicatiegedrag, behoeften en de belangrijkste pijnpunten. Hierdoor zorg je voor efficiëntere, passendere en slimmere interne communicatie per doelgroep die je ook langdurig kunt toepassen binnen de interne communicatie. Een goed beschreven persona spreekt zo tot de verbeelding dat het ook een geschikt hulpmiddel is voor leidinggevenden, redacteurs en andere collega’s met een belangrijke communicatierol.

Bij veranderpersona’s besteden we specifiek aandacht aan veranderkleuren, knelpunten en kansen rond de verandering en de impact van de verandering op iedere persona’s

veranderpersona-template

 

Neem contact op

Privacy
Orange Otters.nl

Deze website maakt gebruik van cookies zodat we jou de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in jouw browser en herkent je wanneer je terugkeert naar onze website. Het helpt ons te begrijpen welke delen van de website je het meest interessant en nuttig vindt.