Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle blogs

The Social Conference 2014

14 februari 2014

Meer dan webcare

13 februari was The Social Conference (TSC)voor de 7e maal in pakhuis de Zwijger. Hoewel TSC vooral in ging op webcare en klantenbinding werden ook enkele interessante zaken aangekaart voor interne communicatie. Het uitgangspunt dat medewerkers de ambassadeurs zijn van de organisatie stond hierbij centraal. De uitwerking verschilde per organisatie. Zo vertelde Patrick Lerou van Philips dat men bewust zogenaamde ‘social champions’ heeft gecreëerd. Het bleek dat een groot deel van de medewerkers bereid was het bedrijf te promoten, maar dat men vaak niet wist wat daar wel en niet in kon. Door een simpele training en het creëren van voorbeelden, bleken veel collega’s over de drempel te worden geholpen. Nu berichten medewerkers via facebook en twitter niet alleen over mooie producten, maar ook over jaarcijfers en beantwoordt men vragen. Door meer dan 10% van de medewerkers actief te krijgen heeft men er ruim 1400 ambassadeurs bij gekregen. Een mooie score. De social media training is zo’n succes dat het nu een vast onderdeel wordt van de introductiecampagne van nieuwe medewerkers.

Doe ‘t gewoon

KPN pakte een probleem op waar veel KPN-ers mee te maken krijgen in de praktijk. Bij elke verjaardag en langs elk voetbalveld blijken vrienden en familie de medewerkers technische KPN-vragen voor te leggen. Vragen waar men vaak geen antwoord op heeft. Nu kan iedere KPN-medewerker een app downloaden genaamd: “Doe-‘t-gewoon”. Bij een vraag kan de KPN-medewerker met dit app-je de vraag invullen en doorsturen. Klant en medewerker worden vervolgens op de hoogte gehouden van de stappen die worden genomen om het probleem op te lossen.

The right to bitch

Jacob Morgan, schrijver van “The Collaborative Organization” haalde nog een mooi voorbeeld van ING Direct Canada aan voor interne communicatie. Daar heeft men voor medewerkers “the right to bitch” ingesteld. Medewerkers kunnen via social media kleine en grote ergernissen direct doorgeven aan de baas. En omdat die baas daadwerkelijk zorgt dat er wat met die ergernissen wordt gedaan levert dat meer openheid in de organisatie op.

De Nederlandse Bank gaf een kijkje in de keuken over de ontwikkeling van hun social intranet. Een eerlijk verhaal hoe men stap voor stap social media ervaring heeft opgedaan. Niet alleen de medewerkers van DNB, maar ook Autoriteit Financiële markten delen nu kennis op een gezamenlijk kennis café.

Hoewel het congres nieuwe ontwikkelingen behandelde,  was het congres zelf nogal klassiek van opzet. Veel sprekers met veel power point-presentaties (prezi lijkt over zijn top heen). De leukste presentatie was van Elbrich Raessen en Nathalie Soeteman van SNS over hun intranet. Een presentatie geheel geïllustreerd met Fokke & Sukke plaatjes.