Boek Verandercommunicatie, 2025
Nu geheel vernieuwd: ‘Verandercommunicatie’
Interne communicatie is dé succesfactor voor het slagen van veranderingstrajecten. De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is echter niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is bij de ene verandering, zorgt bij de andere slechts voor verstoring. Het boek Verandercommunicatie van Huib Koeleman staat hier uitgebreid bij stil.
Verandercommunicatie laat zien hoe je communicatie inzet als motor van verandering. Geen wollige theorie, maar een praktijkgericht boek boordevol voorbeelden, werkvormen en een kleurenmodel dat houvast biedt in elke fase van het veranderproces. Dit boek helpt je om de regie te nemen: je bouwt het juiste verhaal, en ontwikkelt een communicatieaanpak die overzicht én richting biedt – passend bij de situatie, de mensen en de fase van verandering.
Stapsgewijs ga je aan de slag met:
- de kernprincipes van verandercommunicatie
- de impact van verandering op individuen en teams
- belangrijke veranderingsmodellen
- het kleurenmodel (geel, blauw, rood, groen en wit)
- bouwstenen voor een succesvol verandertraject
- het belang van het veranderverhaal
- de opzet van een communicatieaanpak
- communicatie tijdens reorganisaties
- monitoren van de effectiviteit van communicatie
- en de rollen van betrokkenen in het proces.
Verandercommunicatie is er voor iedereen die communicatie niet ziet als sluitstuk, maar als sleutel tot verandering. Voor studenten communicatie, voor vakgenoten die hun rol willen verdiepen, en voor de adviseur in spe. Verandercommunicatie is uitgebreid getest in trainingen met vakgenoten. De aanpak is direct toepasbaar en sluit aan bij de weerbarstige praktijk.
De voorganger van dit boek, ‘Interne communicatie bij verandering’ heeft 382 dagen in de top 100 gestaan van managementboek.nl en is daar een van de evergreens.
Interne communicatie bij verandering is een toegankelijke en complete gids voor communicatiemensen die betrokken zijn bij veranderprocessen. De veranderkleuren/-strategieën helpen hen snel de hoofdrichting voor de communicatie te bepalen. De meervoudige manier van kijken is een welkome verademing in de wereld van de platte rationele stappenplannen die het meestal niet zo goed doen bij grillige veranderprocessen. Kortom, gewoon een goed boek, dat je voor je plezier leest. Aldus recensent Nico Jong in managementboek.nl
Bekijk ook het boek ‘Interne communicatie’ van Huib Koeleman