Waarom wachten? afscheidstoespraken als positieve feedback

Dela kwam zeven jaar terug met authentieke verhalen van mensen die iets moois tegen een familielid, vriend of collega zeiden. Dela liet daarbij ook de echte emotionele reacties daarop zien. Een prijswinnende campagne. ‘Tijdens een uitvaart worden vaak de mooiste woorden uitgesproken voor mensen die er niet meer zijn. Mooie woorden die het waard zijn om veel eerder te worden gedeeld. Dat hier weinig voor nodig is, dat het op allerlei manieren kan en iedere keer weer zulke mooie reacties oplevert, dat is wat Dela wil laten zien.’ aldus algemeen directeur van Dela, Edzo Doeve. Sinds mei van dit jaar heeft Dela deze campagne in een nieuw jasje gestoken. Wegens succes geprolongeerd. En terecht!

Beeld uit de oorspronkelijke DELA campagne ‘Waarom wachten?’, Ogilvy 2012

Afscheidsspeech zonder afscheid

Dat je deze denklijn ook bij interne communicatie kunt gebruiken mocht ik ervaren bij een workshop van internationale NGO MAVA. Tijdens de beleidsdagen, waarbij collega’s van de regiokantoren bij elkaar kwamen, wilde CEO Lynda Mansson, aandacht voor positieve feedback. Zij had daarvoor een interne variant van ‘waarom wachten?’ verzonnen. Op informele momenten van de workshop nam steeds een van de deelnemers het woord en richtte die tot een collega. Hij of zij hield de toespraak die gehouden zou worden als die collega echt afscheid zou nemen. Veel warme woorden die vaak aanleiding gaven tot emotionele reacties.

Natuurlijk waren de toespraken voorbereid. Het bleek dat men enkele weken van tevoren loodjes had getrokken wie een afscheidstoespraak zou houden voor wie.  Een erg leuke manier om elkaar positieve feedback te geven. Inderdaad, waarom wachten?

Huib Koeleman