Personeelsblad op facebook

Afbeelding 10

Vakgenoten die me een beetje volgen weten dat ik een social media fan ben. Voor werk gebruik ik twitter en soms linkedin, maar privé is facebook mijn favoriet. Ondanks alle privacy discussies die terecht rond facebook gevoerd worden, ben ik een facebook junkie. Ik heb dan ook twee accounts (mag niet, zouden ze meelezen?) om werk en prive nog een beetje te kunnen scheiden.

Bij het gebruik van social media door klanten heb ik me altijd verbaasd dat organisaties zelf iets ontwikkelen. “we willen een intranet dat lijkt op facebook”. “we willen een interne berichtenservice die lijkt op twitter”. Is het dan niet makkelijker om die informatie op het echte facebook te plaatsen?  Het ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Amsterdam (OGA) heeft die stap gemaakt. Onder het mom “go where the people are” hebben ze hun digitale personeelsblad op facebook geopend; Paars genaamd. Een personeelsplatform met een duidelijk accent op sociale uitwisseling. Denk hierbij aan informele berichten waar men mee bezig is, het plaatsen van foto’s van bedrijfsuitjes en, op dit moment, de uitverkiezing van de vakantiefoto van het jaar.

En werkt het? Ik krijg de indruk van wel! OGA heeft er voor gekozen om een besloten groep aan te maken. Iedereen kan berichten op die groep plaatsen die dus door alle leden van de groep (lees medewerkers van OGA) kunnen worden lezen. Belangrijk is, dat gewone facebookberichten van leden van de groep niet zichtbaar zijn op de OGA-groep. Deelnemers van de groep kunnen ook niet doorsurfen naar de prive-pagina’s van collega’s, behalve als ze op facebook al vrienden zijn. Werk en privé blijven dus gescheiden. Ook wordt alle deelnemers op het hart gewreven om geen privacygevoelige documenten op deze facebookgroep te delen.

Op de groep is het ook mogelijk “events” aan te maken. Leden van de groep kunnen daarbij zien welke collega’s al hebben aangegeven dat ze bij dat event aanwezig zullen zijn. Ook het peilen van meningen behoort tot de mogelijkheden evenals het delen van documenten. Van die laatste mogelijkheden is tot nu toe nauwelijks gebruik gemaakt.

Paars was eerst een personeelsblad met een redactie. Nu is het een platform geworden waar iedereen berichten kan plaatsen en foto’s en documenten kan delen. Naar mijn idee is het interessant om in de toekomst beide mogelijkheden te mixen. Naast de facebookfunctie die Paars nu heeft gekregen, is het nog steeds interessant interessante artikelen (blogs dus) te plaatsen. Ook het modereren van de discussie is een optie, om de kwaliteit van de posts verder te verhogen.

Een mogelijkheid die ook open staat is het plaatsen van advertenties. Het Ontwikkelingsbedrijf Amsterdam zou, expliciet gericht op de eigen medewerkers, advertenties kunnen plaatsen over onderwerpen die ze extra willen benadrukken. Op die wijze kan deze besloten groep op facebook helemaal op maat worden gemaakt voor interne communicatie. Interne communicatie terwijl ik op facebook surf. Voor een facebookjunkie als ik, de ideale combinatie

Huib Koeleman

Meer