Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle projecten

KBC: Pressure cooker verandercommunicatie bij SharePoint

Bedrijfsleven,Internationaal,

Vraag van KBC

De aanleiding voor de pressure cooker verandercommunicatie. KBC wil de referentie zijn voor bankverzekeringen in al haar kernmarkten:

  • Ontstaan in 1998 als fusie van twee Belgische banken (Kredietbank en CERA Bank) en een Belgische verzekeringsmaatschappij (ABB Verzekeringen)
  • Hoofdactiviteit: geïntegreerd bankverzekeren
  • Aantal klanten: > 11 miljoen
  • Kernmarkten: België, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Ierland. Ook aanwezig, in beperkte mate, in enkele andere landen.
  • Netwerk: 1.500 bankkantoren, verkoop van verzekeringen via eigen agenten en andere kanalen, diverse elektronische kanalen
  • Medewerkers : 42.000

Pressure Cooker Verandercommunicatie

KBC wilde SharePoint uitrollen als systeem om kennis te delen. Voor deze introductie wilde KBC graag een COM- (Communications of Change)-plan, ofwel concrete verandercommunicatie. Insteek was een pressure cooker verandercommunicatie: een interactieve 2-daagse workshop veranderkleuren waarbij inleidingen werden afgewisseld met het werken aan het project.

Aanpak

Binnen de KBC is deze gelegenheid aangegrepen om betrokkenen op te leiden in de visie verandercommunicatie en de aanpak in veranderkleuren. Referentie was de tweedaagse cursus verandercommunicatie die Orange Otters bij Vonk verzorgt. Het monde uit in een combinatie van pressure cooker en het schijven van een concreet plan.

Resultaat pressure cooker

In alle gevallen hebben de workshops geleid tot concrete plannen voor verandercommunicatie. Met de communicatie rond de introductie van SharePoint heeft het team van Nadja Kerkhofs een prijs gewonnen bij de Europese Melcrum Summit in 2015.

Later is deze tweedaagse pressure cooker verandercommunicatie herhaald voor de collega’s uit Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Ierland. Met een Engelstalige workshop is kennis gedeeld met de internationale collega’s. Naast het ontwikkelen van een veranderstrategie per land, werd ook kennis tussen landen gedeeld.

De pressure cooker aanpak is vervolgens ook bij andere projecten ingezet, zoals in 2019 bij digitalisering van de bank.