KBC: Workshops verandercommunicatie

Diverse interne workshops verandercommunicatie bij  KBC Bank en Verzekeringen. Periode 2014 – 2017.

Vraag van KBC

KBC wil de referentie zijn voor bankverzekeringen in al haar kernmarkten:

  • Ontstaan in 1998 als fusie van twee Belgische banken (Kredietbank en CERA Bank) en een Belgische verzekeringsmaatschappij (ABB Verzekeringen)
  • Hoofdactiviteit: geïntegreerd bankverzekeren
  • Aantal klanten: > 11 miljoen
  • Kernmarkten: België, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Ierland. Ook aanwezig, in beperkte mate, in enkele andere landen.
  • Netwerk : 1 500 bankkantoren, verkoop van verzekeringen via eigen agenten en andere kanalen, diverse elektronische kanalen
  • Medewerkers :  42 000

Enkele vraagstukken

  • KBC was actief in het uitrollen van Sharepoint als systeem om kennis te delen en informatie te versterken. Voor deze introductie wilde KBC graag een COM- (Communications of Change)-plan.
  • Deze werkwijze werd vervolgens ook internationaal toegepast.

Het aantal changes bij KBC Bank neemt toe en de changes komen ook steeds sneller. Daardoor dreigt er een verandermoeheid toe te slaan. Ook is er een groeiende groep van mensen die de changes niet meer absorberen en opgeven. Hoe kunnen we de ‘late majority’ aan boord krijgen.

Onze aanpak

  • Binnen de KBC is deze gelegenheid aangegrepen om betrokkenen op te leiden in de visie verandercommunicatie. Referentie was de tweedaagse cursus verandercommunicatie zoals Huib die in Amsterdam aanbiedt. E.e.a. mode uit in een combinatie van “pressure cooker” en het schijven van een concreet plan.
  • Later is deze tweedaagse workshop herhaald voor de collega’s uit Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Ierland. Met een Engelstalige workshop is kennis gedeeld met de internationale collega’s. Naast het ontwikkelen van een veranderstrategie per land, werd ook kennis tussen landen gedeeld.
  • Vervolgens is op het hoofdkantoor nader ingegaan op het meekrijgen van de ‘majority’.

Insteek voor alle bijeenkomsten was een interactieve workshop waarbij informatieve inleidingen werden afgewisseld met het werken aan de eigen situatie.

Resultaat:

In alle gevallen hebben de workshops geleid tot concrete plannen voor verandercommunicatie. Met de communicatie rond de introductie van Sharepoint heeft het team van Nadja Kerkhofs een prijs gewonnen bij de Europese Melcrum Summit in 2015.

Adviseur

Huib Koeleman

Meer