2. Hoe praat men over de verandering?

Emotie

In de eerste stap hebben we aan de hand van feiten en cijfers de situatie in kaart gebracht. De verandering is echter meer dan feiten en cijfers; het is ook emotie. Om daar gevoel bij te krijgen is het belangrijk om stil te staan bij de verhalen die in de organisatie over de (context van de) verandering worden verteld. Daarbij is het ook interessant om te horen welke begrippen centraal staan. Heeft men het over “werken aan ROI (Return Of Investment)”, of over “samen betekenis geven aan de verandering”. Wat is de angel of kiem van de verandering. Wat leeft er echt onder medewerkers? Voor welk doel of toekomstbeeld lopen ze warm en waar gruwelen ze van? Als je weet wat medewerkers drijft en tegenhoudt, kun je beter communiceren.  

 

Hierbij wordt nagegaan hoe zaken gekomen zijn zoals ze zijn en welke patronen zich hierin voordoen. Omgevingskaarten en causale diagrammen kunnen hierbij helpen.

Met het onderzoeken van deze eerste twee diagnosevragen ontstaat een schets van de mogelijkheden en beperkingen van de verandering. Deze schets biedt een basis om te komen tot een veranderstrategie met de bijbehorende communicatieve implicaties.

Ga naar de volgende stap: de spelers

Huib Koeleman 


Meer