Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Kabouters

8 maart 2013

Bezuinigingen

Of we nu willen of niet, dit is de tijd waarin wordt bezuinigd op communicatie. Ook de interne communicatie wordt kritisch bekeken op overbodige kosten en worden fte’s geschrapt. Jammer, want veel mooie initiatieven sneuvelen. Even was ik bang dat met de bezuinigingen ook de nieuwe initiatieven in social media zouden worden geschrapt. Dat blijkt echter niet het geval. Gelukkig maar. De balans lijkt zelfs de andere kant op te slaan. Steeds meer organisaties stappen over van gedrukte communicatie op online communicatie. Personeelsbladen worden afgeschaft. Handboeken verdwijnen, en digitale initiatieven worden gestimuleerd.

Digitaal is niet altijd beter

Ik ben een fan ben van digitale media. Facebook en Twitter zijn een bron van inspiratie. Ik lees ’s ochtends mijn Volkskrant op de iPad. En ook enkele tijdschriften lees ik liever digitaal dan van papier. Zeker als die tijdschriften goed gebruikmaken van de mogelijkheden van de tabbladen. En recente ervaringen met webinars en andere vormen van online communicatie hebben mijn enthousiasme over de mogelijkheden alleen maar versterkt. Toch zijn er bij deze ontwikkeling kanttekeningen te maken. Soms is het fijn om papier vast te houden en inkt te ruiken. Soms is het beter om elkaar in de ogen te kunnen kijken, dan in een beeldscherm. Als de mediamix alleen wordt bepaald door de beschikbare budgetten, doen we communicatief wat fout.

Digitaal is niet gratis

En er worden veel inschattingsfouten gemaakt. Bij het opstellen van het budget denken de bezuinigers dat social media gratis zijn. En omdat iedereen bij kan dragen aan social media heb je ook geen mensen meer nodig om die media te vullen….. Niet dus. Bij de verschillende experimenten, pilots en proeflabs die ik heb mogen begeleiden, is er een simpele stelregel voor succes: zorg voor voldoende menskracht om te modereren. Het klopt dat afdeling communicatie niet meer direct de grote leverancier is van ‘content’. Maar achter de schermen speelt de moderator een grote rol om collega’s te stimuleren blogs te schrijven, reacties te krijgen op die blogs, en soms, waar nodig, de reacties te screenen op taalgebruik of zelfs reacties te verwijderen. Ook interne socialmedia-pagina’s zijn pas leuk om te bezoeken als er regelmatig nieuwe informatie verschijnt en als er variatie is in schrijvers en in deelnemers aan discussies. De moderator vervangt daarmee de vroegere redacteur. Geen menskracht reserveren voor deze rol is een grote vergissing die zal leiden tot een grote verarming in de interne communicatie. Want de kaboutertjes zullen het niet doen.

lees ook dialoog & digiloog