It’s all in the data – Sander Dorst stelt zich voor

Ruim een jaar geleden zat ik in de collegebanken bij een college over de toegevoegde waarde van data, en in het bijzonder social network analysis, binnen organisaties waar een verandering gaande is. De manier waarop onderliggende verbanden met behulp van data worden blootgelegd heeft mij nog tot lang na dit college beziggehouden. En hoewel ik al langer wist dat ik een passie voor cijfers heb, was dit het moment waarop ik besefte dat ik deze passie kan combineren met mijn vakgebied: data in de communicatie zou mijn richting worden. 

Data in communicatie?

Veel mensen denken waarschijnlijk dat goede communicatie is gebaseerd op het onderbuikgevoel, maar niets is minder waar. Dit onderbuikgevoel berust op persoonlijk waarnemingen, en juist omdat deze waarnemingen persoonlijk zijn is de kans groot dat ze een vertekend beeld van de werkelijke situatie schetsen. Data, en zeker big data, geven daarentegen nooit een vertekend beeld. Neem bijvoorbeeld Social Network Analysis. 

Social Network Analysis

Social Network Analysis is een methode waarmee de communicatieve structuren in een organisatie in kaart gebracht worden. Door de mensen in een organisatie af te beelden als knopen, en deze knopen te verbinden wanneer deze mensen met elkaar communiceren, ontstaat een compleet beeld van de communicatiestructuur in een organisatie.  

Social-Network-Analysis.jpg

Neem als voorbeeld het netwerk op de afbeelding hierboven. Dit zijn de medewerkers van een klein bedrijf. Door een netwerk van de onderlinge communicatie te maken is meteen duidelijk wie er, op communicatieniveau, centraal staan in de organisatie. In het voorbeeld hierboven geldt dat hoe groter en donkerder de knopen zijn, hoe centraler ze staan. Ook zijn paden te herkennen van de informatiestroom. In andere woorden: via welke personen loopt de communicatie en wie zijn de verbinders in de organisatie? 

Op grotere schaal geeft deze analysemethode inzicht in welke groepen er zijn in een organisatie en hoe groepen met elkaar verbonden zijn. Door extra vragen te stellen bij het in kaart brengen van het netwerk kan social network analysis nog veel meer inzichten opleveren, zoals bijvoorbeeld de kanalen waarover gecommuniceerd wordt en… oh, ik besef me ineens dat ik in mijn enthousiasme helemaal vergeten ben om mijzelf voor te stellen. Daar was deze blog immers voor bedoeld. 

Student Communicatie en Beïnvloeding

Ik ben Sander, 24 jaar (jong) en sinds kort de nieuwe Orange Otter. Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn opleiding Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit. Mijn passie voor cijfers kwam al op de havo aan het licht. Destijds verdiende ik mijn zakcentje door wiskundebijles te geven. 

Na de havo en het hbo, heb ik na 2 jaar werken als online marketeer, de knoop doorgehakt om toch verder te studeren. Voor deze studie ben ik inmiddels bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik kan mijn passie kwijt in mijn onderzoek over verbanden tussen informatievoorzieningen in organisaties en netwerkposities. Daarnaast kijk ik met een half oog naar uitdagingen in de toekomst. Waar ga ik mijn volgende (data-)uitdaging vinden? 

Passie voor reizen

Verder vul ik, naast werken en studeren, mijn vrije tijd graag met sporten, lezen, koken en mijn andere passie; reizen. Kenmerkend voor mij zijn mijn vermogen om dingen net iets anders te bekijken dan de rest, mijn doorzettingsvermogen en mijn, enigszins droge, humor. Ik geniet van het leven, en ondanks dat ik clichés hekel, haal alles uit iedere dag. Ik doe zoveel mogelijk dingen die ik leuk vind. 

Dol op data

En zo zijn we weer terug bij data. Dat vind ik leuk. Zoals je misschien al merkt kan ik uren blijven praten over de mogelijkheden van data op het communicatiegebied. Binnenkort zal ik hier een volgende blog over schrijven. Ben nu al je benieuwd of data ook iets voor communicatie in jouw organisatie kan betekenen? Ik ben ervan overtuigd! Stuur me een berichtje op LinkedIn, of een mailtje naar sander@orangeotters.nl en ik denk graag met je mee!