I see you – de waarde van face-to-face communicatie

In mijn vorige blog heb ik het verhaal gedeeld van mijn digitale transformatie. In dit blog zet ik daar de waarde van face-to-face communicatie tegenover: een manier van communiceren waar we steeds vaker kansen laten liggen. Tegenwoordig gaan we snel te rade bij ons digitale netwerk. Handig, maar laten we de waarde van ons ‘face to face’ netwerk niet vergeten!

De waarde van mijn persoonlijk netwerk

Een recent voorbeeld was mijn zoektocht naar een nieuwe oppas voor mijn hond Roef. Op een dag had de oude oppas opgezegd. ‘Shit! Wat nu?’ Mijn online surftocht bracht me bij diverse hondencrèches en een aantal ‘baas-oppas bemiddelingsbureaus’. Deze koppelen hondenbaasjes aan mensen die op honden willen passen. Een prachtig win-win concept! Toch bekroop me een gevoel van ‘dit kan anders’ en ik ging in mijn fysieke netwerk – face-to-face – op zoek naar een nieuwe oppas. Samen met Roef ging ik naar het park bij mij om de hoek in Amsterdam. Ik sprak hondenbaasjes aan. De meeste kende ik al! Ik vertelde hen dat ik op zoek was naar een oppas en gaf ze een foto van Roef met mijn contactgegevens op de achterkant. Het resultaat was verbluffend: in no time kwam mijn netwerk in actie en werd ik in het park aangesproken door verschillende mensen met ideeën. Binnen vier dagen had Roef een super leuke nieuwe oppas, dicht bij huis! Ik was enorm opgelucht dat ik weer met een gerust hart naar mijn werk kon gaan en mijn hond kon toevertrouwen aan iemand die ik – via via – kende. Ook gaf het proces me een enorme kick: ik heb hele leuke gesprekken met mensen gehad en het voelde heerlijk dat velen met me meedachten.

Face-to-face communicatie: waarde op het werk!

Volgens Arvey (2009) heeft face-to-face communicatie op het werk ook een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van andere (online) communicatiemiddelen.

  • je krijgt de kans om non-verbale signalen op te pakken en daarop te reageren;
  • het vindt ‘real time’ plaats;
  • het bevredigt onze basisbehoefte aan menselijk contact;
  • beloften, gunsten of overeenkomsten worden sneller uitgewisseld;
  • collega’s zijn transparanter en vertrouwen elkaar eerder;
  • je leert elkaar en de organisatie beter kennen;
  • onderlinge sociale relaties versterken, waardoor collega’s eerder geneigd zijn elkaar te steunen;
  • collega’s voelen zich eerder onderdeel van een groep;
  • er wordt typisch meer humor gebruikt, wat mensen als prettig ervaren.

Ook is het gezond: het zorgt voor een gezonde hersenactiviteit en een toename van hormonen die bijdragen aan het verminderen van stress, argwaan en pijn (Pinker, 2015). 

Stimuleer actief luisteren

Ik herken het bij mezelf. Face-to-face communicatie vind ik doorgaans bevredigender dan andere vormen van contact. Verbinding maken met de ander is prettig en het resultaat vaak effectiever. Ik zie het ook bij Orange Otters Verandercommunicatie, waar ik heb geleerd dat je (een verandertraject) begint met mensen bij elkaar brengen en luisteren: aanwezig zijn, (informele) gesprekken voeren, interviews houden en luistersessies organiseren. We krijgen regelmatig van onze opdrachtgevers terug dat onze manier van actief luisteren mensen in beweging brengt. Naast de eerder genoemde voordelen geloof ik dat vragen aanzet tot denken en écht naar elkaar luisteren inspireert, motiveert en zorgt een stok achter de deur. Vaak willen mensen wel en dan helpt het om elkaar een duwtje in de goede richting te geven! 

Drie tips voor meer face-to-face communicatie op het werk

  1. Kom tevoorschijn! Beperk het gebruik van online apparaten in face-to-face situaties. Stop verstoppertje spelen. Dus duik niet die telefoon in op een (netwerk)borrel. Daag jezelf uit en stap af op een groepje en vraag hen of je aan mag sluiten. Ook voor mij blijft het – elke keer opnieuw – spannend om die stap te zetten. Gelukkig is de voldoening meestal veel groter!
  2. Ga de werkvloer op! Soms worden we zo opgezogen in ons werk dat we vergeten waarom en voor wie we het doen. Elkaar op de werkvloer ontmoeten helpt. Voor managers en staffunctionarissen betekent dat bewust tijd vrij houden om de werkvloer op te gaan. Leer medewerkers kennen die direct contact met de klant hebben. En voor iedereen waarbij het nieuwe werken is geïmplementeerd: maak er gebruik van! Daag jezelf uit en verplaats je werkplek twee dagen per maand naar een andere afdeling (uit de keten) of naar een externe leverancier. Het wordt gewaardeerd, je leert elkaar kennen en lijntjes worden korter.
  3. Vergroot je netwerk! Het wordt steeds gebruikelijker om binnen (en buiten) organisaties in multidisciplinaire teams te werken. Start – of sluit je aan bij – een (intern) netwerk. Grote organisaties in Nederland kennen doorgaans een verscheidenheid aan interne netwerken, zoals diversiteitnetwerken (jongeren, LHBTQ, vrouwen etc.), een innovatienetwerk en een vrijwilligerswerknetwerk. Volop kans om meer face-to-face te communiceren met collega’s én een positieve bijdrage te leveren!

Face-to-face communicatie in het kort: zie elkaar en luister. Het is prettig, gezond en effectief!

Lees voor meer inspiratie gerelateerde blogs: