Boeken Huib Koeleman over Interne Communicatie

Interne communicatie (volledig vernieuwd)

Huib Koeleman (Boom Uitgevers Amsterdam, 2018)

 

 

 

Een volledig nieuwe versie van het boek Interne Communicatie waar het voor Huib allemaal mee begon.

Interne communicatie is een belangrijke succesfactor om een organisatie goed te laten functioneren. Uit onderzoek blijkt dat van bedrijven die goed presteren 80% van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding.  Men vindt daar dat het management echt naar hen luistert. Bij bedrijven die minder goed presteren, is dat maar 40%. De motivatie van werknemers blijkt vooral van twee zaken af te hangen: de mate waarin men wordt betrokken in een dialoog en de wijze waarop men informatie ontvangt. Het mislukken van veranderingsprocessen blijkt achteraf vaak te wijten aan het onvoldoende communiceren met medewerkers.

Volledig nieuwe versie

De nieuwe versie van het boek behandelt actuele thema’s, zoals het belang van engagement, internal branding en de inclusieve organisatie. Daarbij kijkt Huib over de grenzen van het vak: ook bevindingen uit de HR-, organisatiekunde en neuropsychologie komen aan bod. Op de bijbehorende website vind je extra tips en achtergrondinformatie. Bestel hier!

‘Koeleman heeft een uiterst breed werk afgeleverd dat de stand van het vak schetst. Gelukkig is hij uitgegaan van een breed lezerspubliek, dat maakt de publicatie erg leesbaar’, Jasper Mulder in Adformatie, mei 2018

‘Het nieuwe boek van Huib Koeleman is onderhoudend, en helemaal bij de tijd en daarmee uiterst relevant voor communicatieprofessionals van vandaag en morgen.’, Noelle Aarts

Interne communicatie is opnieuw een stevige handleiding om te komen tot een serieuze aanpak van interne communicatie. Het boek toont regelmatig de verwevenheid van interne communicatie met andere functiegebieden binnen de organisatie.’, Nico Jong op Managementboek Recensies.

 

Interne communicatie bij verandering

boek cover interne communicatie bij verandering, Huib Koeleman

Huib Koeleman (Adfogroep 2002/2013)

Interne communicatie is dé succesfactor voor het slagen van veranderingstrajecten. De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is echter niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is bij de ene verandering zorgt bij de andere slechts voor verstoring.

Deze derde druk is een geheel herziene versie van het succesvolle boek uit 2002. In deze versie zijn nieuwe ervaringen en ideeën verwerkt waardoor het past bij veranderingen van nu. Zo zijn twee nieuwe strategieën toegevoegd: de paarse machtsstrategie, zinvol in crisissituaties, en de oranje interactiestrategie, waarbij medewerkers zoveel mogelijk worden betrokken. Het stappenplan is aangepast en bij de communicatieacties is steeds aangegeven welke actie geschikt is voor welk type verandering.

Deze uitgave is bestemd voor communicatie- en verandermanagers die de interne communicatie bij een verandering willen versterken. Daarnaast is het boek geschikt voor studenten aan hbo- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp communicatie en verandering willen ingaan. Bestel hier!


Social media voor interne communicatie

sm als ic

Huib Koeleman (Kluwer, 2009/2011)

Iedereen heeft een mening over Twitteren! Dé nieuwe vorm om met vrienden te communiceren. Maar heeft het ook voor interne communicatie mogelijkheden? Huib Koeleman, specialist interne communicatie, denkt in zijn vierde boek van wel. In “Twitteren op je werk; Social media voor interne communicatie” komen allerlei social media aan de orde die mogelijkheden bieden voor kennis uitwisseling en communicatie binnen organisaties, zoals social network als Hyves en Facebook en de kennisplatforms zoals Wiki’s. Hierbij komen verschillende voorbeelden voorbij, van Madonna tot Maxime Verhagen, van Google tot Achmea.
De lezer van dit boek krijgt ook zicht op de mogelijkheden die social media bieden voor een nieuwe stijl van communiceren: transparant, simpel, snel, participatief, direct, altijd bereikbaar zijn, niet hiërarchisch en overal.

De social media passen bij de medewerker 2.0 en bij het zogenaamde “nieuwe werken”. Ook de veranderende rol van de afdeling communicatie wordt behandeld, van controleur in luisteraar. Zal het persoonlijke vormen van communicatie vervangen? Nooit! Maar communicatiemensen zullen deze vormen moeten kennen. En na het lezen van dit boek ken je ze.

Als je al een tijdje van plan was je te verdiepen in de 2.0 Media, lees dan dit boek. In een paar uur ben je weer helemaal bij. Het is niet geschreven voor ICT-deskundigen maar voor communicatiemensen, managers en mensen die op de hoogte willen blijven van nieuwe ontwikkelingen in hun organisatie. Bestel hier!


 

 

Boeken

Infographic verandercommunicatie uitgelicht
Infographic verandercommunicatie

infographic die hoort bij de geheel herziene versie van het boek "Interne communicatie bij verandering"

Verandercommunicatie
7 soorten verandercommunicatie

Een presentatie over 7 veranderkleuren en communicatie.

interne communicatie bij verandering, huib koeleman, blad 1
Artikel “De mode is paars en oranje” in Communicatie

Artikel "De mode is paars en oranje" in Communicatie, over het boek 'Interne communicatie bij