Ethiek in de techniek op The Next Web Conference 2017

Wat speelt er in de techwereld? Welke invloed heeft technologie op organisaties en de maatschappij? Om daar een beeld van te krijgen is The Next Web Conference een perfect festival. Op 18 en 19 mei vond alweer de twaalfde editie plaats. Naast alle inhoudelijke technologische ontwikkelingen was er veel aandacht voor ethiek. Graag deel ik daar iets over.

De belangrijkste technische ontwikkelingen waren ook vorig jaar op TNW2016 hot: machine learning, artificial intelligence en big data. Chatbots, Virtual Assistants en robots zullen steeds gewoner gaan worden. Interessant vind ik het beroep dat gedaan wordt op de morele en ethische verantwoordelijk van professionals werkzaam in tech. Drie sprekers hebben mij hierover aan het denken gezet: Amber Case (auteur Calm Technology),  Lucien van Engelen (werkzaam bij ReShape center Radboud Universiteit) en Nir Eyal (auteur van Hooked).

Kalme technologie

Amber Case, schrijfster van het boek Calm Technology, zet haar vraagtekens bij de afhankelijkheid van de technologie die we creëren. Als alle apparaten zijn verbonden met internet, wat gebeurt er dan als de servers uitvallen of deze gehackt worden? Aansprekende voorbeelden volgen. Over een “slimme” koelkast met een vingersensor die niet meer opengaat omdat je vingers vies zijn van het koken. Of een voederbak voor de kat die verbonden is met internet en bij stroomuitval niets meer doet, waardoor je kat helemaal geen eten krijgt. Haar boodschap: als technologiebedrijf moet je stilstaan bij wat er gebeurt als je verbinding met internet wegvalt en ook verantwoordelijkheid durven dragen.

 

Ontwikkelingen in de gezondheidszorg

Lucien van Engelen schetste de grote ontwikkelingen in de gezondheidszorg. 70% van de zorg die nu in ziekenhuizen wordt verleend, zal in de toekomst thuis plaatsvinden. Technologie speelt hierbij een grote rol. Apparaten voor onderzoek worden kleiner, slimmer en goedkoper. Door machine learning kan de levensechte Virtual Assistant je steeds beter adviseren en verandert de rol van de echte dokter. De gezondheidszorg is de branche met het grootste verbeterpotentieel. Hij riep de luisteraars om hun talent in te zetten voor deze branche waar je de meeste impact kunt behalen. Ook hier heb je als techie dus een morele keuze te maken? Zet jij jouw talent in voor de gezondheidszorg? Ontwikkel apps, apparaten en slimme oplossingen om de gezondheidszorg efficiënter te maken.

Verslaafd aan technologie

Wat als je verslaafd raakt aan technologie? Misschien ben je al verslaafd? Heb je als technologiebedrijf de verantwoordelijkheid om verslaafde gebruikers te helpen? Een businessmodel bij games, bijvoorbeeld Pokomon Go, gaat uit van de walvistheorie. 1% van de gebruikers zorgt voor 99% van de inkomsten. Is dit moreel gezien te verantwoorden? Nir Eyal is van mening dat een techbedrijf verslaafde gebruikers moet helpen. Wat kan jouw bedrijf, en wat kan jij, doen is de vervolgvraag?

En wat vinden we eigenlijk van onze drang om altijd maar online te zijn? Always on, altijd online, is bij veel bedrijven onderdeel van de cultuur. Uit onderzoek en experimenten blijkt dat het offline zijn juist positieve invloed heeft. Het social messaging platform Slack kiest heel duidelijk voor het tegenovergestelde: “work hard and go home”.

Positieve gevolgen van offline zijn van de digitale werkplek

  • Offline zijn in de baas zijn tijd verbetert de productiviteit
  • Goed voorbeeld van de leiders is hierbij erg belangrijk
  • Val mensen niet lastig buiten kantoortijden (slack: work hard and go home)
  • De oplossing voor smartphone gebruik in gezelschap?
    • Betrek de persoon bij het gesprek: Hey are you okay?

Onderwerpen om over na te denken. Heel concreet gaf Nir Eyal een serie tips om de technologie voor je te laten werken.

Praktische tips om de technologie voor je te laten werken:

  • Verander jouw notificatie-instellingen van je telefoon en computer | Laat niet de apps bepalen wat jou afleidt.
  • Verban de smartphone uit de slaapkamer. Koop een alarmklok. Voordeel: meer slaap en meer seks.
  • De-installeer apps van je telefoon die je afleiden, zoals facebook en gebruik de browser op je mobiel.
  • Log uit en verberg afleidende apps. Zet bijvoorbeeld je mailprogramma op de tweede pagina. Deze is dan niet direct “in your face”
  • Gebruik je facebook teveel en wil je niet helemaal zonder? Gebruik de facebook news feed eradicator. In plaats van je facebook feed zie je een inspirerende quote.
  • Rustig gebruik maken van YouTube zonder allerlei aanbevelingen en vervolgvideo’s? Gebruik Youtube DF – free chrome extension
  • Of installeer deze apps:
    • Pocket points: des te langer je jouw telefoon niet gebruikt, des te meer punten je verdient.
    • Freedom: een app waarmee je tijdsblokken kunt instellen waarin je niet-verbonden bent met de apps en websites die je kiest bijv social media
  • Zet een tijdsklok op je router die bijvoorbeeld 20.00 uur ’s avonds de wifi uitschakelt.

Tot slot, stel jezelf de vraag: is technology serving me or am i serving technology?

 

De opzet van het techfestival

Deze editie was grootst opgezet met zo’n 12.500 bezoekers.  De techies zijn de nieuwe hipsters. Je moet goed zoeken naar de stoffige nerd. Er is veel aandacht voor design in alles, zowel in de stijl van bezoekers als in de aankleding van het event. Het terrein en alle ruimtes zijn prachtig ingericht. Aangevuld met vele foodtrucks is het goed vertoeven.

Net als voorgaande jaren waren er twee podia. Dit jaar kreeg iedere spreker 20 minuten spreektijd, in tegenstelling tot de langere lezingen van voorgaande jaren. Persoonlijke miste ik hierdoor soms de diepgang. Het is prettig om 45 minuten naar 1 verhaal te luisteren ipv continue te switchen van onderwerp. De leukste verrassingen op het festival zijn vaak te vinden op de startup areas en in de pitch tower. Je vindt hier mogelijk de nieuwe Booking.com, coole en soms ook kansloze ideeën. Typeform was ook aanwezig. Een super handige en leuke tool voor het maken van online enquetes. En ze hadden een leuke actie met tekstkunstenaars die een uniek t-shirt voor de bezoekers maakte. I make….a little more human. Voor mij werd het deze: I make communicators a little more human.