Bootcamp verandercommunicatie (cursus van 1 dag)

Wanneer:
4 oktober 2017 @ 09:00 – 17:30
2017-10-04T09:00:00+02:00
2017-10-04T17:30:00+02:00

Hoe verbeter ik de interne communicatie bij verandering? De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is in de ene verandering zorgt in de andere verandering slechts voor verstoring. Deze bootcamp verandercommunicatie richt zich op senior communicatieadviseurs die zich in een intensieve dag willen verdiepen in het vakgebied interne communicatie. Huib Koeleman, specialist interne communicatie, is de docent. 

  • Datum: woensdag 4 oktober 2017
  • Tijd: 09.00 – 17. 30 uur
  • Kosten: 495 EUR excl. BTW
  • Locatie: Spaces Vijzelstraat Amsterdam
  • Maximaal 12 deelnemers
Ja, schrijf mij in 

Veranderen in 7 kleuren

In deze bootcamp komen zeven verschillende visies op veranderen aan de orde. Deze staan omschreven in het boek “Interne communicatie bij verandering” van Huib Koeleman. Het combineert kennis uit veranderkunde en het communicatie- en HR vak. Voor iedere visie gelden andere wetten voor interne communicatie. De basis wordt gevormd door de veranderkleuren van Vermaak & De Caluwé. Daar zijn twee nieuwe strategieën aan toegevoegd: de paarse machtsstrategie, zinvol bij crisissituaties en de oranje interactie strategie, waarbij medewerkers zoveel mogelijk worden betrokken.

Learnings bootcamp verandercommunicatie

  • Je krijgt inzicht in 7 visies op verandering;
  • Je staat stil bij de visie die past bij jou en jouw verandering;
  • Je gaat aan de slag met je eigen casus;
  • Je leert werken met verschillende interventiemogelijkheden, waaronder interne social media;
  • Je reflecteert op je rol van de adviseur.

Communicatie rond een verandering hoeft niet saai te zijn. De verschillende voorbeelden die aan bod komen uit de praktijk laten dit zien. Een adviseur verandercommunicatie moet niet alleen betrokken zijn bij het bepalen van de veranderstrategie, hij of zij moet ook in staat zijn de communicatie te helpen realiseren. Tijdens deze cursus wordt ook ingegaan op de inzet van passende interventies. Die variëren van het versterken van lijnmanagers tot de inzet nieuwe interne communicatievormen zoals stories, blogs, yammer en webinars.

7 veranderkleuren huib koeleman verandercommunicatie

Doelgroep voor deze cursus

De cursus is voor senior communicatieadviseurs die ervaring hebben in (of met) organisaties in verandering. Deze cursus sluit het beste aan als je direct aan de slag kunt met een concrete casus uit hun eigen organisatie.

Opzet bootcamp verandercommunicatie

Het wordt een intensieve cursus in een kleine groep van maximaal 12 deelnemers, waar je met je eigen casus aan de slag gaat. Aan het eind van de dag heb je een analyse kunnen maken van de situatie in je organisatie en heb je een grove opzet voor een aanpak van de communicatie bij die verandering.

De ochtend staat in het teken van de veranderkleuren. Aan de hand van deze informatie breng je jouw situatie nader in kaart en maak je een eerste opzet voor een aanpak verandercommunicatie. In de middag wordt gewerkt met de cases van de deelnemers. Aan het einde van de dag heeft iedere deelnemer een eerste raamwerk voor een aanpak.

De veranderkleuren

  • Welke soorten verandering bestaan er?
  • Wat is jouw voorkeurskleur, en past die bij de verandering?
  • Wat betekent die kleur voor de communicatie?
  • Hoe praten mensen in de organisatie over de verandering?
  • Spelers en deelnemers: welke ruimte en beperkingen leveren die?

De eigen casus

  • Tot welke diagnose zijn de deelnemers gekomen?
  • Hoe maak je communicatie bij verandering aantrekkelijk en aansprekend?
  • Hoe verbreden we het pakket aan interventies: wat is echt dialoog?
  • Aanpassen eigen casus

stappen

Werkvormen

De cursus bestaat uit een mix van inleidingen, case-besprekingen, onderzoekstechnieken uitproberen en teamopdrachten. Het beoordelen en bespreken van elkaars plannen is ook een belangrijk onderdeel van de cursus. Hierbij wordt gebruik gemaakt van analyse-, intervisie- en feedbackmethoden.

De kosten

De investering voor deze bootcamp is 495 EUR excl. BTW. Iedere deelnemer ontvangt het boek “Interne communicatie bij verandering”, cursusmateriaal en goed verzorgde catering (koffie, thee, frisdrank en lunch).

Ja, schrijf mij in 

Docent Huib Koeleman

Huib Koeleman zit ruim 25 jaar in het communicatievak, met een duidelijke voorkeur voor interne communicatievraagstukken.  Met plezier werken aan verbetering van het vak staat voor hem centraal. In 2013 is een geheel herziene versie van zijn boek “Interne communicatie bij verandering” uitgekomen. Andere publicaties op zijn naam zijn  “Interne communicatie als managementinstrument (1992/2012) en “Social media voor interne communicatie, Twitteren op je werk” (2011/2013). Huib Koeleman geeft regelmatig lezingen en workshops over deze onderwerpen.